Nederlanders kochten meer dan 451 miljoen liter mineraalwater in 2019

Nederlanders kochten meer dan 451 miljoen liter mineraalwater in 2019

Vorig artikel Volgend artikel

Als je kijkt naar het kraanwater in Nederland, dan scoort dit op het gebied van kwaliteit vrij hoog in vergelijking met andere (Europese) landen. Toch is er een grote markt voor water uit de fles. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat er in 2019 in ons land ruim 451 miljoen liter mineraalwater is verkocht.

Hoewel dit minder is dan het jaar ervoor (483 miljoen liter) is er over de periode van 2011 tot 2019 wel een stijging in de verkopen zichtbaar van 37%. Daarbij moet wel gezegd dat het niet alleen om mineraalwater gaat maar ook om water met een smaakje.

Met een smaakje

In de praktijk wordt mineraalwater op een natuurlijke manier gefilterd via verschillende aardlagen. Solán de Cabras is hier een goed voorbeeld van. Na deze filtering kan het water gelijk gedronken worden en is het in zijn puurste vorm. De categorie die de laatste jaren steeds groeit is die van water met een smaakje.

Dat is niet meer dan het toevoegen van (natuurlijke) smaakmakers aan het mineraalwater. Uit allerlei commerciële onderzoeken en uit de verkoopcijfers blijkt dat dit bijzonder goed aanslaat en de vraag groeit.

Gezonde dorstlesser

Volgens onderzoek van Nielsen heeft dit niet per se met het mineraalwater te maken, maar meer met het idee dat water met een smaakje minder calorieën en suiker bevat dan traditionele frisdranken. Dus het wordt gezien als gezonde dorstlesser.

Volgens de directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS), Taco Juriaanse, is het niet gek dat water met een smaakje aanslaat: “Er is inmiddels een grote variëteit aan water met vruchten-, kruiden- en groentesmaken. We zien trouwens dat consumenten nu ook vaak thuis zelf aan de slag gaan met smaakwaters, door aan water een twist te geven met citroen, limoen, munt of komkommer.”

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies