De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Ten opzichte van 2016 zijn er meer mensen in Nederland die foodhallen bezoeken. Waar dat in 2016 nog 29% was, is dat inmiddels gestegen naar 33%. Wel zijn er minder mensen die een reden zien na het eerste bezoek om nog eens te gaan. Dat blijkt uit de tweede Smart Food Monitor van Multiscope.
In heel Nederland duiken verschillende foodhallen op, een van de nieuwste wordt binnen afzienbare tijd in Scheveningen geopend. Volgens het onderzoek onder 7.300 respondenten is de animo om de hallen te bezoeken groot, maar valt een bezoek soms tegen door weinig diversiteit.
Welke foodhallen
De Markthal in Rotterdam is door 31% van de respondenten bezocht, dat is een stijging vanaf 23% in 2016. Ook gaan er 10% meer mensen naar de Jumbo Foodmarkt, dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er verschillende nieuwe locaties zijn. Tien procent van de ondervraagden heeft de Foodhallen in Amsterdam eens bezocht.
Nogmaals bezoeken
Wat wel opvalt aan het onderzoek is dat een deel van de respondenten aangeeft geen reden te zien om nog eens terug te komen. Vier jaar geleden was dit nog 15% en dit jaar is het gestegen naar 22%. Voor Jumbo Foodmarkt gaat het om 16% en voor Foodhallen Amsterdam om 17%.
Dat heeft overwegend te maken met de reden voor bezoek. Bij Jumbo Foodmarkt komen de meeste mensen (55%) voor het doen van boodschappen. Foodhallen Amsterdam trekt 60% van de bezoekers die er een hapje komen eten en naar Markthal Rotterdam gaat 44% heen om even rond te kijken.