Meer groente en fruit verkopen? Nudging in de supermarkt stimuleert verkoop

Meer groente en fruit verkopen? Nudging in de supermarkt stimuleert verkoop

Vorig artikel Volgend artikel

Hoewel we allemaal weten dat het verstandig is om voldoende groente en fruit te eten, komen de meeste Nederlanders niet eens in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag binnen krijgen, blijkt voor veel van ons niet haalbaar. Daarom is Food Cabinet, samen met het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF), een experiment gestart naar de potentie van nudges in de supermarkt. Met een succesvol resultaat, want het blijkt dat consumenten op die manier redelijk gemakkelijk zijn aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.

Nudging in de supermarkt

Nudging blijkt dus een succesvolle manier om mensen meer groente en fruit te laten eten. Maar wat is nudging precies? Nudgen is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Het kan ervoor zorgen dat mensen 'een duwtje in de rug krijgen'. En dat is natuurlijk ideaal om uit te testen bij gewenst gedrag zoals het eten van meer groente en fruit.

Gedurende zes weken werd in een filiaal van Dirk van den Broek in Leidschenveen getest welke nudges hiervoor succesvol zijn, onder de noemer 'Ga voor kleur'. Er waren afbeeldingen geplaatst op en onder de toegangspoortjes en op winkelwagens. Bij de kassa konden klanten een gezonde snack kopen. Tijdens de onderzoeksperiode werden de verkoopcijfers geanalyseerd en vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk van den Broek zonder de nudges.

Dirk van den Broek nudges groente en fruit
Voorbeeld van een nudge om mensen aan te sporen fruit te kopen.
Dirk van de Broek nudge
Kleurrijke en opvallende nudge, geplaatst boven het vak met groenten en fruit.

Combinatie van nudges is succesvol

De resultaten van de test met nudges is positief. In de interventiesupermarkt bleek meer groente en fruit te worden verkocht dan in de controlesupermarkt. Overigens is er wel een daling te zien in de hoeveelheid verkochte groente en fruit. In 2018 werd er veel minder verkocht dan in 2017. Uit de test bleek dat die daling in de campagnesupermarkt 6,6% was, tegenover 14% in de supermarkt zonder de 'Ga voor kleur' campagne. Uit het onderzoek blijkt ook dat juist de combinatie van nudges succesvol is om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. De resultaten bieden een interessant inzicht in het effect van de verschillende nudgingstrategieën samen en zijn een goed voorbeeld voor supermarkten die consumenten ook willen aansporen om meer groente en fruit te kopen.

Benieuwd naar het hele rapport? Lees het hier.

Het Ga voor Kleur Lab was voor ons als campagnebureau een ultieme kans om te laten zien op welke manier je communicatie echt effectief in kan zetten voor gedragsverandering. Ik ben ontzettend trots dat dit is gelukt en de impact zo meetbaar is!
- Sebastiaan Aalst, partner en directeur strategie bij Food Cabinet
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies