Lidl introduceert duurzame chocoladerepen

Lidl introduceert duurzame chocoladerepen

Vorig artikel Volgend artikel

Supermarktketen Lidl brengt duurzame chocoladerepen op de markt. Onder de noemer ‘Way to Go’ zijn ze in vier smaken te vinden in de filialen van de keten. De cacao die wordt gebruikt om de repen te maken wordt direct bij boeren in Ghana ingekocht.

Die boeren behoren tot Fairtrade coöperatie Kuapa Kokooo in Ghana. Bovenop de Fairtrade premie krijgen de boeren nog een extra premie de ‘income improvement premium’. Zo verhogen de boeren hun inkomen. En met het extra geld investeren ze in verschillende projecten waarbij ze inkomsten genereren uit andere activiteiten en om hun cacao-opbrengst op duurzame wijze te verhogen. Zo worden ze minder afhankelijk van alleen de cacao-opbrengst waarmee ze hun positie versterken.

Chocolade met keurmerk

De chocola die allemaal te koop is bij Lidl is duurzaam gecertificeerd. Op de verpakkingen prijken keurmerken van: UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade. Met de Way to Go-repen gaat de supermarkt een stap verder. Alien Huizing van Stichting Max Havelaar is blij met de stap van Lidl: “De uitdagingen in de cacao-industrie zijn nog steeds heel groot. De meerderheid van de cacaoboeren leeft in extreme armoede. We waarderen dan ook deze eerste stap van Lidl om een extra premie te betalen om zodoende toe te werken naar een leefbaar inkomen voor boeren.”

De repen zijn in vier smaken verkrijgbaar. Dat zijn: melk, puur, pecan en noten en karamel-zeezout. Vooral die laatste gaat net als alle varianten van andere merken een hardloper worden, dat kan bijna niet anders. Lidl heeft grootse plannen met de repen en hoopt dat het niet bij deze repen stopt. Lidl laat weten: “We hopen ‘Way to go’ in nog meer landen waar we actief zijn te gaan verkopen. Hierdoor neemt het volume cacao toe en kunnen we nog meer boeren helpen.” Via die aanpak wil het bedrijf structureel bijdragen aan een verandering in de cacao-keten.

Wes van Geneijgen

Is editor-in-chief a.i. van Eatly.nl. Werkt als freelance journalist en copywriter. Wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies