Laagsteprijsgarantie supermarkten blijkt nergens op te slaan

Laagsteprijsgarantie supermarkten blijkt nergens op te slaan

Vorig artikel Volgend artikel

Fake it ‘till you make it werkt blijkbaar ook voor supermarkten. De Consumentenbond heeft namelijk een onderzoek gepubliceerd naar de laagsteprijsgarantie en de conclusie is niet mild: er blijkt niet veel van te kloppen. Dat heeft te maken met allerlei beperkingen en voorwaarden die aan deze ‘garantie’ gekoppeld zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat van de acht supermarkten die claimen dat ze de goedkoopste zijn over de gehele linie geen enkele supermarkt het goedkoopst is. Dat is heel slimme marketing, maar eigenlijk ook vooral een vorm van consumenten lokken met valse beloftes. De Consumentenbond neemt dit dan ook hoog op.

Kleine letters

Wat opvalt is dat als blijkt dat een supermarkt niet het goedkoopst is, dat er dan verwezen wordt naar de kleine lettertjes. In de voorwaarden zitten beperkingen verstopt zodat de claim niet per se hoeft te kloppen. Daarnaast rechtvaardigen supermarkten hun claims met regelmaat door wat ‘handige’ trucjes toe te passen. Zo wordt er in sommige gevallen verwijzen naar onderzoeken van de Consumentenbond die verouderd en / of achterhaald zijn.

Stoppen met garantie

Door dit alles is de bond van mening dat bedrijven helemaal moeten stoppen met de claim van een laagsteprijsgarantie omdat ze het niet waarmaken. Daarom zijn de bevindingen van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Dat de Consumentenbond doorpakt op dit vlak heeft ervoor gezorgd dat verschillende supermarktketens al beterschap beloven. Zo hebben Hoogvliet en Dirk van den Broek aangegeven te stoppen met verwijzingen naar verouderde prijspeilingen.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies