Keurmerken werken: goed voor 21% voedingsomzet van supermarkten

Keurmerken werken: goed voor 21% voedingsomzet van supermarkten

Vorig artikel Volgend artikel

Als het op keurmerken aankomt, dan is het in de supermarkt een jungle. Het is bijna niet te achterhalen wat voor keurmerken er allemaal wel niet zijn. Uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau blijkt nu dat in 2021 producten met een keurmerk 21% van de totale voedingsomzet waren voor supermarkten.

De afgelopen jaren stijgt het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale voedingsomzet in de supermarkten in Nederland. Dat is in 2021 verder doorgegaan, waarbij de duurzamere producten sterker groeide dan de totale voedingsomzet in supermarkten. Keurmerken spelen daar een belangrijke rol bij.

Lichte daling

Over het gehele jaar is de totale voedingsomzet van supermarkten licht gedaald ten opzichte van 2020. Door de coronamaatregelen waren de verkopen dat jaar extreem hoog. In totaal daalde de totale omzet van producten met een keurmerk met 1,2% en de voedingsomzet nam in totaal met 2,1% af.

Groei

Het idee is dat de groei in aandeel van producten met een keurmerk de komende jaren doorzet. dat heeft onder mee te maken met de overgang van supermarkten naar kip met 1 ster binnen het Beter Leven keurmerk. Inmiddels valt namelijk ruim 20% van het aanbod kip daaronder en dit stijgt verder naar 100% eind 2023. Ook de groeiende belangstelling voor biologisch gaat een positief effect hebben.

Supermarkten realiseerden 2,7 miljard omzet via producten met het Beter Leven keurmerk. De omzetgroei was met 5,4% het hoogst in visproducten met het ASC-keurmerk. De supermarktomzet in producten die biologisch zijn geproduceerd nam met 0,5% toe.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies