De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Supermarktketen Jan Linders legt de komende weken onder de noemer ‘De Zachte G weken’ meer producten uit de streek in de schappen. Dat naar aanleiding van een eigen onderzoek waaruit blijkt dat meer dan driekwart (81%) van de consumenten het liefst streekproducten in de supermarkt koopt.
Met zestig filialen in Zuidoost-Nederland is Jan Linders al jaren een voorloper qua assortiment streekproducten. Niet geheel toevallig dat consumenten in die regionen een grotere voorkeur hebben (83%) voor streekproducten. Uit het onderzoek blijkt ook dat de zuiderlingen chauvinistischer zijn; 38% van hen meent dat de lekkerste streekproducten uit het zuiden komen. In het kielzog gevolgd door consumenten in het oosten waarvan 32% dezelfde mening is toegedaan.
Achterland
Commercieel directeur van Jan Linders, Chantal de Rijk, is blij met de hernieuwde focus: “Streekproducten uit het zuiden van het land zijn favoriet, met als gevolg dat maar liefst 74% van de Nederlanders wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat onze streek te bieden heeft en bij ons in de schappen ligt.”
Waarom de streekproducten populair zijn, kan De Rijk ook verklaren: “We zien in het onderzoek dat consumenten graag willen weten wat men eet en waar het vandaan komt. Die garantie krijg je bij een streekproduct. Vooral bij consumenten uit onze regio zie je dat veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich solidair naar hun omgeving.”
Beter voor het milieu
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan driekwart (76%) van de Nederlands streekproducten beter voor het milieu vindt. De Rijk hierover: “Consumenten zien steeds meer het belang en nut van streekgebonden voedsel. Zo worden dierenwelzijn en landschapswaarde over het algemeen beter gewaarborgd en is lokale productie duurzamer.”
De Zachte G Weken bij Jan Linders vinden de komende weken plaats. De campagne geeft onder de noemer de G van Goed en Gezond podium aan vers- en streekproducten. Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt extra scherpe acties op A-merken.