Het Coronavirus heeft niets te maken met Corona bier

Het Coronavirus heeft niets te maken met Corona bier

Vorig artikel Volgend artikel

Mocht je het idee hebben dat de kop boven dit artikel te bijdehand is en vooral heel voor de hand ligt, think again! Via Google trends is vanaf 19 januari een stijging waarneembaar en inmiddels is er 2.300% meer gezocht op ‘Corona Beer Virus’ en ‘Beer Virus’ via de zoekmachine, dan de periode ervoor.

Tot die datum was het zoekvolume op deze zoekwoorden te verwaarlozen. Op 20 januari bevestigde de Nationale Gezondheidscommissie van China dat er van mens-op-mens overdracht van 2019-nCoV had plaatsgevonden. Sinds dat moment is het zoekvolume van ‘Corona Beer Virus’ en ‘Beer Virus’ wereldwijd explosief gestegen.

Zoeksuggesties

Dat rondom die datum er wat reuring ontstaat over het Coronavirus is niet verwonderlijk. Dat mensen Google gebruiken om informatie erover te vinden, is dat ook niet. Google Trends zette die eerste dagen een tweet online waarin werd uiteengezet waar mensen op dat moment het meeste op zochten.

Hier blijkt dus uit dat er in de eerste dagen een grote behoefte was aan informatie over het virus. Trends geeft vooral aan dat er veel meer op gezocht wordt, maar aangezien absolute aantallen niet zichtbaar zijn, is alleen te constateren dat de stijging er is. Maar we weten niet of er daadwerkelijk veel mensen zijn die een link verwachten tussen het bier en het virus. Het kan ook goed zijn dat men uit pure nieuwsgierig klikt op de suggestie omdat ze hetzelfde denk als wij. En laten we wel zijn, het enige virus dat we ooit van bier op hebben gelopen is een koortslip.

Coronavirus

Op een week tijd is het aantal besmettingen met het Coronavirus volgens de officiële Chinese kanalen vertienvoudigd. Inmiddels zijn er in vijf Europese landen patiënten in ziekenhuizen opgenomen die besmet zijn met het Coronavirus. Het uitroepen door de WHO van een pandemie lijkt niet lang meer op zich te laten wachten. Meer over hoe techgiganten omgaan met nepnieuws over het virus en wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws volg journalisten: Chris Buckley, Sjoerd den Daas en Cindy Huijgen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies