Grootste stijging consumentenprijzen sinds 2002 komt door voeding

Grootste stijging consumentenprijzen sinds 2002 komt door voeding

Vorig artikel Volgend artikel

Voor iedereen die wekelijks boodschappen doet, mag het geen verrassing zijn. In 2019 zijn de consumentenprijzen gemiddeld met 2,6% hoger dan in 2018. In dat jaar waren ze al ten opzichte van 2017 met 1,7% gestegen. Dat valt te lezen in een rapport van het CBS over de consumentenprijzen in 2019.

De stijging is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan de prijsstijging van eten en drinken die te maken heeft met de verhoging van het lage btw-tarief van zes naar negen procent per 1 januari 2019. Vorig jaar stegen de prijzen van voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken in de supermarkt gemiddeld met vier procent. Dat is de sterkste prijsstijging in ruim 10 jaar tijd.

Consumptieve bestedingen

Voedingsmiddelen maken ruim 10% uit van alle consumptieve bestedingen. Hierdoor wegen ze zwaar mee op de algehele prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten. In restaurants, cafés en bedrijfskantines bedroeg de prijsstijging 4,6%. Een jaar eerder was dit 2,4%.

Btw

Zoals aangegeven vallen voedingsmiddelen onder het lage btw-tarief. Kijkend naar alle consumptieve bestedingen valt 22,5% onder het lage btw-tarief. Maar ondanks dat het tarief zelf maar met 3% steeg, werden goederen en diensten die onder het tarief vielen gemiddeld 4,1% duurder. Producten die vorig jaar onder het hoge btw-tarief vielen stegen gemiddeld met 2,3%.

Het volledige rapport van het CBS is op haar website in te zien.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies