‘Gezonde voeding moet een van de thema’s worden van verkiezingen 2021'

‘Gezonde voeding moet een van de thema’s worden van verkiezingen 2021'

Vorig artikel Volgend artikel

Aangezien 2020 de geschiedenisboeken in zal gaan als een van de meer bizarre jaren uit de menselijke geschiedenis, is het niet gek dat voor zo goed als iedereen de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021 nog niet helemaal spelen. Toch zijn er al belangenorganisaties die thema’s op de kaart proberen te zetten, zo ook gezonde voeding.

Die lobby is gestart door tientallen organisaties, waaronder Transitie Coalitie Voedsel, TAPP Coalitie, Glastuinbouw Nederland, Natuur en Milieufederaties en Hartpatiënten Nederland. Zij hebben het manifest Gezonde Voeding aangeboden aan de verkiezingscommissies van allerlei politieke partijen met als doel dat zij dit thema opnemen in hun verkiezingsprogramma’s.

Gezondste land

Er is al op verschillende fronten van alles gaande om de Nederlander gezonder en bewuster te maken van wat hij of zij dagelijks eet. Zo heeft de regering in april een voorstel opgenomen voor gezonde en duurzame voeding in de Brede Maatschappelijke Heroverweging. Daar staan zaken in die te maken hebben met een verbruiksbelasting voor frisdrank en vlees en een subsidie of btw-verlaging voor groenten en fruit.

Daar zit bij de partijen en de bevolking ook de meeste discussie. Maar weinigen vinden het een probleem als er een btw-verlaging komt op groenten en fruit, maar een suiker- of vleestaks vinden de meeste mensen te gortig. Dat heeft vooral met keuzevrijheid te maken.

Focus op lunch

De organisaties zien de grootste potentie voor een hogere consumptie van groenten en fruit bij de lunch, vandaar dat ze de regering oproepen een gezonde lunchcultuur te gaan bevorderen net als andere landen binnen de Europese Unie. Daarbij gaat het hen om lunches met voornamelijk groenten, fruit en minder dierlijke producten. Het idee is dat er via subsidies en fiscale vrijstellingen zo ‘gratis’ gezonde bedrijfslunches kunnen worden gerealiseerd.

Supermarkten

Ook voor supermarkten is er een belangrijke rol weggelegd. De organisaties pleiten er voor om supermarkten te verplichten om 75% van de reclames te richten op gezonde en duurzame voeding. Kindermarketing met voedsel buiten de Schijf van Vijf moet in de winkels en online worden verboden.

Het hele manifest Gezonde Voeding is hier te lezen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies