Gall & Gall neemt winkels op de schop

Gall & Gall neemt winkels op de schop

Vorig artikel Volgend artikel

Alle winkels van Gall & Gall in Nederland krijgen een nieuwe inrichting. Het gaat vooral om de schappen met wijn, want in de winkels komen minder flessen wijn te liggen. De 190 flessen wijn die er wel nog staan, worden ingedeeld in twaalf smaakprofielen.

Er komen zes profielen voor rode wijn en zes voor witte wijn en rosé. Mousserende wijnen, alcoholvrije wijnen en afwijkende flessen zoals magnums, halve flessen en wijnen in pak krijgen een eigen schap. Een andere grote verandering is dat de flessen nu liggend worden gepresenteerd in plaats van staand. Tachtig filialen zijn inmiddels al omgebouwd en voor het eind van het jaar volgen er nog eens 220 winkels. De rest van de filialen worden in 2020 onder handen genomen.

De nieuwe inrichting is er volgens de drankhandel op gericht om klanten makkelijker hun weg te laten vinden in de wirwar van wijnen. Door de duidelijke scheiding tussen de verschillende wijnsmaken, een makkelijk herkenbaar icoon per smaak boven het schap en extra grote schapkaarten met achtergrondinformatie over de wijnen, moet het de klanten een stuk makkelijker worden.

Minder wijnen

Dat er door deze verandering minder verschillende wijnen in de winkels te vinden zijn, maakt volgens algemeen directeur Frances Franken-Mulder het juist overzichtelijker: “Meer is niet altijd beter, merkten we toen we onze klanten om hun mening vroegen. We hadden zoveel wijnen in de winkel dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Daarom hebben we een mooie selectie gemaakt voor in onze winkels. Voor elke smaak is er volop keuze. De overige 1800 wijnen in ons assortimenten vinden klanten op onze website.”

Gall & Gall deelt de wijnen sinds 2012 op smaak in. Aan de hand van de twaalf smaakprofielen kunnen klanten met een korte (online) test van dertien vragen hun persoonlijke smaakprofiel ontdekken: “Er zijn zoveel wijnen. We weten dat het soms moeilijk is om de juiste wijn te kiezen op basis van alleen de fles en zonder te kunnen proeven. Daarom hebben we smaakprofielen ontwikkeld: als mensen weten wat ze lekker vinden, dan kunnen ze makkelijker kiezen. Bovendien kunnen wij ze beter adviseren.”

Wes van Geneijgen

Is editor-in-chief a.i. van Eatly.nl. Werkt als freelance journalist en copywriter. Wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies