Fruitdranken voor kinderen: weinig fruit, veel suiker

Fruitdranken voor kinderen: weinig fruit, veel suiker

Vorig artikel Volgend artikel

Het zal niet echt een verrassing meer zijn, maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel fruitdrank voor kinderen vol zit met suiker en weinig fruit. Van de 30 dranken waar de Nutri-Score werd berekend scoorde meer dan de helft een oranje D of rode 3. Dat is niet best.

Ondanks de goede verhalen van het terugdringen van suikers in frisdrank en dat er geen reclame voor kinderen meer mag worden gemaakt, valt het in de praktijk nogal tegen. De voorbeelden van de Consumentenbond liegen er niet om en de conclusie die je daaruit kan trekken is niet fraai voor de fabrikanten.

Vooral water

Er zijn verschillende fruitdranken die erg op elkaar lijken, maar qua voedingswaardes totaal uiteenlopen. Albert Heijn heeft ‘Drinky Orange’ in het assortiment dat vooral bestaat uit water en toegevoegde suikers. Maar 20% van het drankje is sinaasappelsap, logischerwijs krijgt het qua Nutri-Score een rode E.

De ‘Juicy Orange’ van Albert Heijn bestaat daarentegen voor 100% uit sinaasappelsap en krijgt een C. Bij Jumbo sinaasappeldrink en -sap is hetzelfde gaan. De eerste krijgt door de toevoegingen een E en die laatste juist een C.

Ieders favoriete drankje op de basisschool doet het nog enigszins ok. Wicky Zonder Suiker - fruit scoort een B, want in het pak zit en geen fruit (0,2%) en geen toegevoegde suiker. Dat levert een B op. Wicky Water - met tropisch fruit bevat 7% fruit, suiker uit vruchten en geen toegevoegde suiker en krijgt daarom een C. Bij de Wicky Original - fruit is het wat minder. Daar zit 10% fruit, suiker uit het fruit en toegevoegde suikers in wat resulteert in een D.

Weinig fruit

Wat al vaker is gebleken, blijkt ook opnieuw uit dit onderzoek. De naam van een product refereert overwegend aan een slimme marketingafdeling dan aan hetgeen er daadwerkelijk in zit. Bij twee derde van de fruitdranken zit namelijk maximaal maar 20% fruit. Dit geeft natuurlijk niet genoeg fruitsmaak dus fabrikanten gooien de drankjes vol met aroma’s en zoetstoffen. Dat is ook de reden dat veel van die drankjes niet hoger scoort dan C.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies