Consumentenbond wil regels op voedseletiketten voor gebruik ‘puur’ en ‘natuurlijk’

Consumentenbond wil regels op voedseletiketten voor gebruik ‘puur’ en ‘natuurlijk’

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt er sterk op dat nu er verkiezingen zijn geweest en er een nieuwe regering wordt geformeerd dat verschillende organisaties van een nieuw kabinet het een en ander verwachten. Voor voedselproducenten is dit niet per se goed nieuws, want van hen wordt door velen actie verwacht. Zo vindt de Consumentenbond dat er heldere regels moeten komen voor het gebruik van ‘puur’ en ‘natuurlijk’ op voedseletiketten.

Eerder bleek al dat er vanuit Europa nieuwe regelgeving komt voor de etikettering van alcohol. En als het aan de Consumentenbond ligt, dan komen er in Nederland ook extra regels en richtlijnen voor het gebruik van bepaalde termen op etiketten. Zo gelden er in Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk al richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan op etiketten.

Warenwet

Producenten claimen maar wat graag dat een product: ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ of ‘puur’ is. Logisch want de associatie van consumenten is dan toch altijd gezond. Vandaar dat een app als Soosee ook al veel ogen heeft geopend. In de Warenwet zijn de regels voor dit soort claims bijna niet te vinden. Daar spelen de fabrikanten op in om zo hun producten een gezondere uitstraling te geven.

Onderzoek

Dat het werkt bleek ook uit een klein onderzoek van de bond. Daarin werd een panel van 1072 consumenten gevraagd hoe ze naar dit soort claims kijken. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf daarbij aan dat ‘natuurlijk’ niet paste bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. Driekwart van de respondenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

Proactief

Hoewel de bond eigenlijk pleit voor Europese regelgeving, moet de Nederlandse overheid alvast beginnen met het opstellen van richtlijnen. Ook vindt de bond dat fabrikanten zelf een stap kunnen zetten door loze claims van hun verpakkingen te halen. Nadat de Consumentenbond verschillende fabrikanten had benaderd, heeft een deel aangegeven hun verpakking te gaan wijzigen.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies