Budgetmerken gemiddeld 50% goedkoper dan A-merken

Budgetmerken gemiddeld 50% goedkoper dan A-merken

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een nieuw onderzoek vande Consumentenbond blijkt dat consumenten die alleen budgetmerken kopen in de supermarkt gemiddeld de helft goedkoper uit zijn dan wanneer ze alleen A-merken kopen. Uit de nieuwe uitgebreide prijspeiling van de bond blijkt dat dit een verschil is van 10% met vier jaar geleden toen het verschil nog 40% was.

Om tot deze conclusie te komen vergeleek de Consumentenbond de prijs van ruim 100 basisproducten bij de 14 grootste supermarktketens van Nederland. De prijs van A-merken werd vergeleken met het goedkoopste vergelijkbare product van de huis- of budgetmerken in de supermarkt. Daarmee kunnen consumenten met budgetmerken tussen de 48% (Spar) en 53% (Jan Linders) gemiddeld besparen. Per product kan het verschil nog groter vinden.

Bepaalde producten

Bij bepaalde producten is het zelfs zo dat de besparing nóg flinker op kan lopen, bij was- en schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank is die zelfs vaak meer dan 70%. Een fles ‘Iedere dag’ shampoo van 500ml van budgetmerk Derlon kost bij Dirk 0,99 euro. Terwijl een kleinere fles shampoo van Andrelon van 300ml bij Dirk 3,59 euro kost. Dat is een verschil van 85%.

Goedkoopste

Kijk je naar de huismerkproducten dan is Dirk de goedkoopste supermarkt, de prijzen liggen daar 11% onder het gemiddelde. De Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. De supermarkten die in de volksmond als budget worden gezien, Lidl en Aldi, scoren juist gemiddeld als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op het niveau van Albert Heijn met 1% onder het gemiddelde.

Basisproducten

Onder basisboodschappen worden producten geschaard die de meeste mensen in huis hebben, zoals: rijst, koffie, melk en boter. De prijzen voor deze producten stegen het afgelopen jaar gemiddeld met 21%. Eind augustus kondigde Dirk aan de prijzen van meer dan 100 producten tot het einde van het jaar te bevriezen. Supermarkt Vomar volgde met een vergelijkbare actie.

Schijnvoordeel

Dat is natuurlijk heel nobel, maar het wordt minder nobel als je erachter komt dat beide ketens de prijzen van veel producten voor deze aankondiging juist eerst verhoogden en daarna weer iets verlaagden. Zo ging een blik Unox Knaks bij Dirk van €2,35 naar €2,69 en terug naar €2,49. En bij Vomar ging een pak G’woon basmatirijst van €1,95 naar €2,15 en zakte toen weer naar €1,99.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies