Bijna 3 miljoen Nederlanders doen boodschappen online; Picnic snoept omzet concurrenten op

Bijna 3 miljoen Nederlanders doen boodschappen online; Picnic snoept omzet concurrenten op

Vorig artikel Volgend artikel

Uit de tweede editie van de Smart Food Monitor van Multiscope bleek dat afgelopen jaar bijna drie miljoen Nederlanders boodschappen hebben gedaan bij een online supermarkt. Op wekelijkse basis kopen 1,3 miljoen Nederlanders hun boodschappen online. Een op vier doet dat bij online supermarkt Picnic.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat als Picnic in een regio actief wordt, dat de omzet van andere supermarkten gemiddeld met 40.000 euro daalt in de eerste veertig weken. Dat gaat over fysieke locaties. Kijk je naar supermarkten die ook online boodschappen verkopen, dan zien zij hun omzet zelfs met 80.000 euro dalen.

Online groeit

door De afgelopen maand heeft volgens Nielsen 18% van alle consumenten in Nederland de afgelopen maand een of meerdere keren online boodschappen gedaan. Toch is dit nog maar een fractie van de totale omzet van supermarkten. Vorig jaar vertegenwoordigde online maar 3,5% van de totale omzet en dit jaar groeit het naar verwachting door naar 4,4%. In cijfers gaat dat neerkomen op dat er 1,8 miljard euro dit jaar uitgegeven gaat worden aan online boodschappen.

Picnic vecht zich in

Hoewel Nielsen en Multiscope het niet helemaal eens zijn over hoeveel van de markt door Picnic op is gesnoept, valt wel te stellen dat het bedrijf zich goed ingevochten heeft. Albert Heijn is als websuper nog altijd de grootste met 50% van de markt in handen. Maar Picnic heeft toch zo goed als een kwart van de markt in handen gekregen en dat is gewoon knap.

Waar alle andere supermarkten ook fysieke locaties hebben, heeft Picnic dat niet. Het enige dat je nodig hebt om boodschappen te kunnen doe is de Picnic App. Qua assortiment is er weinig verschil, het grootste verschil is dat de online supermarkt niet ieder artikel van 10 verschillende merken heeft. En het scheelt consumenten vooral veel tijd en men hoeft geen zware spullen meer naar huis te slepen.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies