Bierverkoop daalde in april met 32 procent

Bierverkoop daalde in april met 32 procent

Vorig artikel Volgend artikel

Het is voor veel bierbrouwers in ons land een heel zware periode. Sinds halverwege maart is een daling van de bierverkoop ingezet door alle noodzakelijke overheidsmaatregelen. Die zette ook in april met 32 procent stevig door.

Voor kleinere bierbrouwerijen is het helemaal ernstig, veel van hen kampen met dalende verkopen van meer dan 70%. Volgens directeur Nederlandse Brouwers, Lucie Wigboldus, heeft de hele biersector hiermee te kampen: “Kleine en grote brouwerijen zien hun bierverkoop nu al twee maanden op rij dalen en ook in de maand mei verwachten we soortgelijke cijfers.

Grote evenementen, festivals en sportwedstrijden zijn afgelast, en de horeca is al sinds 15 maart gesloten. Voor brouwerijen die voor het grootste gedeelte van de horeca afhankelijk zijn, betekent dit een sterk dalende productie en omzet. Thuisverbruik is slechts met 4 procent gestegen en compenseert bij lange na niet het verlies in de horeca.”

Eerste stap

De voorspellingen voor de maand mei zijn niet best, maar de eerste stap om het tij te keren wordt gezet als de horeca vanaf juni weer beetje bij beetje meer open mag. Toch verwacht Wigboldus geen wonderen voor de hele branche, maar ze ziet het wel als een positieve eerste stap om de dalende tendens om te draaien.

Ze zegt hierover: “Het ziet er helaas naar uit dat het nog lang gaat duren voordat alles weer ‘normaal’ is. Brouwers roepen daarom het kabinet op om met aanvullende steunmaateregelen te komen voor zowel de horecasector als toeleveranciers.

Het gaat hier bijvoorbeeld om huurcompensatie vanuit de overheid voor de periode dat de horeca slechts gedeeltelijk open is en het bieden van aanvullende regelingen die ondernemers voor de lange termijn ondersteunen tijdens deze crisis. Deze aanvullende maatregelen zijn noodzakelijk voor veel bedrijven om deze crisis het hoofd te kunnen bieden.”

#supportyourlocals

Veel kleine brouwerijen zijn allerlei initiatieven gestart om toch nog iets te kunnen doen. Online bierproeverijen, speciale bierpakketten, virtuele rondleidingen en online pubquizzen zijn een paar van die initiatieven. Allerlei bierbrouwers zetten samen de schouders eronder.

Wigboldus prijst de ondernemersdrift: “Die samenhorigheid is bijzonder om te zien. Brouwers willen echt samen hun schouders er onder zetten en waar mogelijk de lasten verdelen. Maar ook dat is niet oneindig haalbaar wanneer de eigen inkomsten ook sterk teruglopen. Extra steunmaatregelen zijn dus van groot belang.”

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies