Bierproducenten investeren flink in alcoholvrij bier

Bierproducenten investeren flink in alcoholvrij bier

Vorig artikel Volgend artikel

In 2020 investeren bierproducenten flink in de verkoop van alcoholvrij bier. Dat komt doordat in Europa en de VS de verkoop van normaal bier stagneert of zelfs afneemt. Daarentegen neemt de markt voor alcoholvrij bier jaarlijks met meer dan 10% toe en de marges zijn relatief hoog.

Wat voor de brouwers ook heel fijn is, is dat alcoholvrij bier niet in het vaarwater komt van normaal bier. De mensen die een alcoholvrij biertje kopen, doen dat vooral als alternatief voor frisdrank, water of wijn. Bovendien lijkt het erop dat over de hele wereld gezien veel nieuwe doelgroepen zijn voor alcoholvrije bieren aangezien bijna de helft van de volwassen wereldbevolking geen alcohol drinkt.

Geen accijnzen

Analist van de Rabobank, Francois Sonneville, laat in het FD optekenen dat de verkoop van alcoholvrij bier voor brouwers heel interessant is. “Alcoholvrij bier is in Nederland vrijgesteld van accijnzen. Dat scheelt 0,12 euro per flesje en 0,09 euro op een vaasje. Bij een gelijkwaardige prijs zijn zodoende de winstmarges voor brouwers daardoor hoger”, legt hij uit.

Productie duurder

Brouwers maken overwegend alcoholvrij bier door eerst op de normale manier bier te brouwen om daar vervolgens de alcohol uit te halen. Wil dit rendabel worden, dan heeft de technologie meer schaalgrootte nodig. Daarbij komt ook nog dat er flink met marketingbudget gesmeten wordt om (nieuwe) markten kennis te laten maken met nieuwe 0.0-bieren.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies