Belgische supermarkten verlagen prijzen; misschien toch over de grens boodschappen doen

Belgische supermarkten verlagen prijzen; misschien toch over de grens boodschappen doen

Vorig artikel Volgend artikel

Graaiflatie en krimpflatie maken het dat je heel cynisch wordt van de supermarktketens die een enorm ‘alles is voor Bassie’-idee hebben gekregen. Misschien is de tijd daar om de hamsters, +1 gratis, bonus of andere prijsacties af te schaffen en een voorbeeld te nemen aan onze zuiderburen. Daar zijn supermarktketens Aldi, Lidl en Carrefour de laatst maanden consequent bezig met prijsverlagingen.

Deze week voerde Carrefour een reeks prijsverlagingen door met als doel de koopkracht van Belgische gezinnen te versterken. Dit is de eerste golf van verlagingen, maar in een persbericht geeft de keten aan dat het daar niet bij blijft: “In de komende weken zijn al verdere prijsverlagingen gepland voor consumentenproducten, verse producten en non-foodproducten.”

Inflatie door voedingsprijzen

De Belgische consumentenbond, Testaankoop, doet maandelijks een onderzoek naar de inflatie. Uit het jongste onderzoek blijkt dat de inflatie bij supermarkten in april meer dan 20 procent (!!) was. Dat noopt veel Belgen om in Frankrijk boodschappen te gaan doen. Maar de beste grap? Ook al is zijn de prijzen voor Belgische begrippen erg hoog, het is in veel gevallen toch nog goedkoper dan in Nederland.

Beter in België

Voor de volgende producten kun je beter naar België gaan: aardappelen, fruit, groenten, verse vis, chocopasta, olijf- en zonnebloemolie. Voor de laatste drie producten betaal je in Nederland ongeveer 10% meer. Vlees is er 8% goedkoper dan in Frankrijk en 38% dan in Duitsland. Dan snap je dat het ook stukken goedkoper is dan in Nederland.

Dalende grondstofprijzen

Carrefour geeft in het persbericht aan dat de grondstofprijzen dalen en dat er daarom over nieuwe prijzen wordt onderhandeld. Er valt te lezen: “In een context van dalende grondstofprijzen is Carrefour met haar leveranciers om de tafel gaan zitten om de prijzen opnieuw naar beneden te onderhandelen. Het ligt voor de hand dat Carrefour haar klanten laat profiteren van deze nieuwe inkoopprijzen door deze verlaging door te berekenen in de verkoopprijs in de winkels.”

100 producten

De nieuwe prijzen worden doorgevoerd in de winkels en online. In de normale supermarkten gaat het om 100 producten en bij de Express-winkels gaat het om 25 artikelen. Daarnaast gaan ook producten bij de Markets omlaag, maar om hoeveel producten dit gaat is nog niet helemaal duidelijk. Aldi en Lidl verlaagden de prijzen van honderden producten al eerder. Daarmee lijkt een nieuwe supermarktoorlog in België te zijn begonnen.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies