Bakproducten, vis en luxe vlees in trek bij online super Picnic in coronajaar

Bakproducten, vis en luxe vlees in trek bij online super Picnic in coronajaar

Vorig artikel Volgend artikel

Online supermarkt Picnic maakt ieder jaar aan de hand van beschikbare klantdata de balans op wat betreft kooptrends. En coronajaar 2020 leverde opvallende verschuivingen op het gebied van wat mensen kochten op. Zo werd er vorig jaar veel meer koffie gekocht en de behoefte aan vis en luxe vlees groeide flink. Zeer geruststellend om te zien is dat ook de verkoop van schoonmaakproducten een flinke impuls kreeg.

Inmiddels heeft de online super in ons land meer dan een half miljoen klanten. Dat is een fantastische databron natuurlijk. Al jaren worden halfvolle melk, bananen en komkommers standaard in de online winkelwagen gegooid, dus die zijn voor deze analyse compleet achterwege gelaten.

Hygiëne #1

In een jaar dat de wereld in zijn greep was van een virus is het niet gek dat er behoefte was aan schoonmaakmiddelen. Sowieso omdat aan het begin van de pandemie het idee nog was dat het virus ook op oppervlaktes lang kon overleven. Het zorgde ervoor dat de verkoop van meubelreiniger met meer dan 100% steeg (daarmee is het #34 snelste stijgers van 2020), allesreiniger met 82% en schoonmaakhandschoenen met 76%.

Mede-oprichter Michel Muller duidt dit als: “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was. Het kan Nederland niet schoon genoeg zijn.”

Thuis uit eten

Een logisch gevolg van de twee horecasluitingen en het thuiswerken is dat men meer tijd had om thuis (uitgebreider) te koken. Hierdoor was de vraag naar luxe vlees en vis in vergelijking met 2019 enorm groot voor de online super. Zo steeg het aantal bestelde ossenhazen met bijna 700 (!!)% en nam het aantal bestelde ribeye’s met 463% toe.

Naast het vlees waren ook exclusieve visproducten enorm in trek. Zo werd er 143% meer verse oesters verkocht en de producten om zelf sushi te maken werden 95% meer gekocht. Muller ziet ook dat dit komt door de horecasluiting: “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen.”

Heel Holland bakt

Dat veel Nederlanders tijdens de lockdowns thuis aan het bakken zijn geslagen is geen verrassing. De cijfers wel. Zo werd er twee keer zoveel vers quichedeeg verkocht als een jaar eerder, de verkoop van bladerdeeg steeg met 134 procent en hartige bakkersspecilaiteiten werden 66% meer gekocht.

Ook werd er veel meer koffie gekocht, niet voor niets gaat dat een van de grotere trends van 2021 worden. De verkoop van Nespresso-capsules steeg met 280% alsmede ook de houdbare halfvolle melk en koffiemelk. De eerste steeg naar plek 7 (was 11) en de tweede naar plek 27 (was 38) in de top 50 van bestverkochte producten.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies