Nieuws06.01.2021

Bakproducten, vis en luxe vlees in trek bij online super Picnic in coronajaar


Online supermarkt Picnic maakt ieder jaar aan de hand van beschikbare klantdata de balans op wat betreft kooptrends. En coronajaar 2020 leverde opvallende verschuivingen op het gebied van wat mensen kochten op. Zo werd er vorig jaar veel meer koffie gekocht en de behoefte aan vis en luxe vlees groeide flink. Zeer geruststellend om te zien is dat ook de verkoop van schoonmaakproducten een flinke impuls kreeg.

Inmiddels heeft de online super in ons land meer dan een half miljoen klanten. Dat is een fantastische databron natuurlijk. Al jaren worden halfvolle melk, bananen en komkommers standaard in de online winkelwagen gegooid, dus die zijn voor deze analyse compleet achterwege gelaten.

Hygiëne #1

In een jaar dat de wereld in zijn greep was van een virus is het niet gek dat er behoefte was aan schoonmaakmiddelen. Sowieso omdat aan het begin van de pandemie het idee nog was dat het virus ook op oppervlaktes lang kon overleven. Het zorgde ervoor dat de verkoop van meubelreiniger met meer dan 100% steeg (daarmee is het #34 snelste stijgers van 2020), allesreiniger met 82% en schoonmaakhandschoenen met 76%.

Mede-oprichter Michel Muller duidt dit als: “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was. Het kan Nederland niet schoon genoeg zijn.”

Thuis uit eten

Een logisch gevolg van de twee horecasluitingen en het thuiswerken is dat men meer tijd had om thuis (uitgebreider) te koken. Hierdoor was de vraag naar luxe vlees en vis in vergelijking met 2019 enorm groot voor de online super. Zo steeg het aantal bestelde ossenhazen met bijna 700 (!!)% en nam het aantal bestelde ribeye’s met 463% toe.

Naast het vlees waren ook exclusieve visproducten enorm in trek. Zo werd er 143% meer verse oesters verkocht en de producten om zelf sushi te maken werden 95% meer gekocht. Muller ziet ook dat dit komt door de horecasluiting: “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen.”

Heel Holland bakt

Dat veel Nederlanders tijdens de lockdowns thuis aan het bakken zijn geslagen is geen verrassing. De cijfers wel. Zo werd er twee keer zoveel vers quichedeeg verkocht als een jaar eerder, de verkoop van bladerdeeg steeg met 134 procent en hartige bakkersspecilaiteiten werden 66% meer gekocht.

Ook werd er veel meer koffie gekocht, niet voor niets gaat dat een van de grotere trends van 2021 worden. De verkoop van Nespresso-capsules steeg met 280% alsmede ook de houdbare halfvolle melk en koffiemelk. De eerste steeg naar plek 7 (was 11) en de tweede naar plek 27 (was 38) in de top 50 van bestverkochte producten.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Supermarkt

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

De thuisbezorgers van Uber Eats komen met verrassend nieuws. Uber Eats en de supermarktketen Amazing Oriental hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd waarbij in een aantal steden nu authentieke Aziatische producten k...

Nieuws28.07.2024

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Kerst is dé tijd om helemaal uit te pakken: mooie cadeaus, een grote kerstboom en natuurlijk lekker eten! Het klassieke driegangendiner is natuurlijk erg leuk, maar misschien dat je zin hebt in iets nieuws. Zo kan je bi...

Recepten13.11.2023

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen (ChristenUnie), is de afgelopen weken bezig met proefballonnen in de week leggen, waaronder: volledige drooglegging van sportkantines, een verbod op de verkoop van...

Nieuws29.06.2023

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

In Nederland nemen we de strijd tegen voedselverspilling zeer serieus. Dat heeft al heel veel goeds opgeleverd en zo leren we ook steeds meer over wanneer voedsel écht niet meer goed is. Alleen is er een seizoen dat wat...

Food21.06.2023

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Niet zo heel lang geleden kwam ik al met de tip om over de grens boodschappen te doen. Dit was mede ingegeven doordat Frankrijk maatregelen aankondigde om de prijzen van boodschappen te helpen verlagen en de Belgische mi...

Nieuws18.06.2023

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Het is inmiddels een thema waar we op Eatly veel over schrijven: boodschappen die duurder en duurder en duurder worden. Uit alle cijfers blijkt het inmiddels en het laatste onderzoek van de Consumentenbond stemt ook niet...

Nieuws31.05.2023

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Online supermarkt Crisp heeft weer een nieuwe smaakmaker en dit keer is het culinair duo ‘Vrouw met de Baard’. Via de Crisp-app is het recept uit kookboek Jiwa van Carl & Mas voor Ajam Setan exclusief verkrijgbaar. H...

Food25.05.2023

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas. Of ja, inmiddels is die flitsbezorger overgenomen door het Turkse Getir en daar gaat geen samenwerking mee opgestart worden. De familie Van Eerd die eigenaar is van supermarkt...

Nieuws25.05.2023

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir