Albert Heijn gaat strijd aan tegen overbodig plastic

Albert Heijn gaat strijd aan tegen overbodig plastic

Groente en fruit liggen vanaf maandag 'naakt' in het schap

Vorig artikel Volgend artikel

Vanaf maandag 25 maart gaat Albert Heijn starten met een test waarbij groente en fruit zonder verpakking in het schap komen te liggen. Hiermee wordt de strijd aangegaan tegen overbodig gebruik van plastic verpakkingsmateriaal. De test loopt tot en met 28 april. Deze week werd er, voornamelijk via social media, het nodige commentaar geleverd op de supermarktketen vanwege in plastic verpakte losse paprika's. Daarop reageerde Albert Heijn met de verklaring dat dit nodig was omdat het 'zwakkere paprika's' uit Spanje betrof.

Verpakkingsvrij in het schap

Meer dan 100 producten liggen vanaf maandag 'naakt' in de schappen van de supermarkt. Zowel biologische als niet-biologische producten zijn straks zonder plastic jasje te vinden. Een aantal uitzondering zijn de gekoelde groenten en fruit en bijvoorbeeld aardappelen en uien. Veel consumenten zijn hier ongetwijfeld blij mee. Niet alleen over de plastic verpakking van paprika's wordt veel geklaagd, ook andere groenten en fruit worden volgens consumenten onnodig verpakt. Supermarkten gebruiken de plastic verpakking niet alleen als bescherming, het wordt ook gebruikt om de houdbaarheid te verlengen. Naar het effect hierop zal Albert Heijn tijdens de test zeker kijken.

Hogere verkoop door aanbieden 'naakte' groenten en fruit

In Nieuw-Zeeland zijn ze al iets langer bezig met het aanbieden van groenten en fruit zonder plastic verpakking. Nadat dit door een supermarkt in Christchurch werd ingevoerd, zorgde dit voor een toename in de verkoop van een aantal producten met wel 300 procent. De winkel is hier zelf mee begonnen nadat zij opmerkten dat er steeds meer verse producten in plastic verpakking geleverd werden. In deze supermarkt wordt ook gebruik gemaakt van de 'dry misting' techniek die Albert Heijn vanaf volgende week zal toepassen.

Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is.’ AH maakt in ruim 100 winkels nu gebruik van ‘dry misting’: verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert om plastic te besparen.
- Marit van Egmond, CEO Albert Heijn
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies