​Groeiende populariteit van proteïnesnacks drijft grondstofprijzen op tot 350 procent

​Groeiende populariteit van proteïnesnacks drijft grondstofprijzen op tot 350 procent

Vorig artikel Volgend artikel

De prijs van de twee voornaamste bronnen van proteïne is in de afgelopen 12 maanden met 100 en 350 procent gestegen. Dat is het gevolg van een explosief toegenomen vraag enerzijds en een stagnerend aanbod anderzijds.

Waar met eiwit verrijkte producten inmiddels overal en in de meest uiteenlopende vormen worden verkocht, loopt de productie van de grondstof juist terug. Verkopers van proteïneproducten zien zich daardoor genoodzaakt om hun prijzen te verhogen en sluiten niet uit dat meer prijsstijgingen volgen.

Vraag naar proteïneproducten stijgt door

De verkoop van eiwitproducten (exclusief de traditionele proteïneshakes) steeg in 2021 met bijna 20%bij XXL Nutrition, producent en webshop van sportvoeding en -supplementen. En de vraag blijft stijgen. “Ook deze maand zien wij weer een toename in de vraag naar de ‘nieuwe generatie’ proteïneproducten. Wij verwachten dat deze vraag alleen maar verder toeneemt”, aldus Jordy Holthuijsen, marketing manager bij XXL Nutrition.

In de schappen van Jumbo liggen inmiddels al méér dan honderd producten waaraan proteïne is toegevoegd. De proteïnetrend is niet beperkt tot Nederland. In heel Europa en landen als India, Brazilië, de V.S en zeker ook China stijgt de vraag naar proteïne enorm. En dat heeft invloed op de prijs.

Stijging grondstofprijzen doorberekend aan consument

Veruit de meeste proteïne is afkomstig van melkwei; een bijproduct van het productieproces van kaas. Van deze melkwei worden twee soorten proteïnen vervaardigd: Whey Proteine Isolate (WPI) en Whey Proteine Concentrate (WPC). Het online platform voor informatie over grondstoffen, Vesper, zag de melkproductie in Nederland in 2021 met 2,58% dalen, terwijl de vraag naar proteïne tegelijkertijd toenam. Dit resulteerde de afgelopen 12 maanden in een stijging van de WPI-prijs van 350%, terwijl de prijs van WPC meer dan 100% steeg.

Deze prijsstijgingen zorgden er reeds voor dat XXL haar consumentenprijzen met 15% moest verhogen. Of het daarbij blijft in onzeker. “We voorzien een mogelijke stabilisatie van de prijzen van deze grondstoffen, geen daling. Maar ook een verdere stijging van de prijzen is realistisch”, aldus Alexander Sterk, CEO bij Vesper.

Over XXL Nutrition & Vesper

XXL Nutrition is een van de grootste Nederlandse webshops voor sportvoeding en -supplementen. De producten van het in Deurne gevestigde bedrijf zijn zowel in de eigen webshop, als in verschillende supermarkten en via flitsbezorger Gorillas verkrijgbaar.

Het in Amsterdam gevestigde Vesper is een ‘commodity intelligence’-platform. Alle relevante inzichten en gegevens worden in één geconsolideerd en gepersonaliseerd overzicht getoond. Klanten zijn o.a. Nestlé, Fonterra, Cargill, Unilever en XXL Nutrition. Vesper is in 2019 opgericht door Alexander Sterk. Eind vorig jaar maakte het bedrijf bekend een investering te hebben ontvangen van €5 miljoen.

[Fotocredits - Evrymmnt © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Begonnen als content creator, en inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies