Oproep voor fabrikanten om te stoppen met misleidende suikerreclames

Oproep voor fabrikanten om te stoppen met misleidende suikerreclames

Vorig artikel Volgend artikel

Fabrikanten moeten stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten, daar roept de Consumentenbond hen toe op. Want op die manier verbergen ze toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Het zit ‘m vaak in claims die zij doen rondom een product zoals ‘zonder geraffineerde suiker’ of ‘geen suiker toegevoegd’. Hierdoor krijgen consumenten het idee dat er geen suikers in het product zitten, terwijl dit wel het geval is.

Andere suikers

Wat in die gevallen vaak bij de ingrediënten zijn andere suikers zoals: agavestroop, siroop, fruitsap en kokosbloemsuiker. Of het nou suikers zijn uit suikerbieten of uit een andere bron; suiker blijft suiker. Al deze suikers hebben hetzelfde effect op het lichaam als ‘normale’ suiker.

Meer voorbeelden

De Consumentenbond komt met een voorbeeld van een product met een misleidende claim. Op de cranberry-chocolate cookies van BioToday staat: ‘no refind sugars’. Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt, staan er vijf (!) soorten suikers op: rijststroop, appeldiksap, kokosbloesemsuiker, maïsmoutstroop en gerstemoutstroop.

Volgens de NVWA mag een product waar meer dan 0,5 gram suiker per 100 gram niet claimen ‘geen geraffineerde suiker’ te bevatten. Fabrikanten die dit negeren overtreden zodoende de wet. Als ze suiker toevoegen voor zoetkracht, mogen ze niet claimen dat het product ‘zonder toegevoegde suikers’ is. Maar zij geven dan aan dat de suiker gebruikt wordt als vulling, voor smaak of als bindmiddel. Ze spelen zo met de regels.

Bindmiddel

Bij de Kellogg’s Extra ontbijtgranen frambozen, appels en wortels wordt op de verpakking vermeld ‘zonder toegevoegde suikers’. Kijk je bij de ingrediënten zie je dat er dadelpasta en bananenpuree in zit. Volgens Kellogg’s zitten die in het product om de muesli te binden. Maar in plaats van dat er geen suikers aan toegevoegd zouden zijn, bevat het product 16 gram suikers per 100 gram.

Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, roept dan ook op tot actie: “Veel consumenten proberen bewust met suiker om te gaan. Maar fabrikanten maken het hen veel te moeilijk door alle trucs die ze toepassen om hun producten gezonder te laten lijken. Je moet een voedingsexpert zijn om nog te kunnen begrijpen hoe het werkelijk zit. Fabrikanten moeten stoppen met het gebruik van misleidende suikerclaims. De NVWA en het ministerie van VWS moeten erop toezien dat dit snel gebeurt.”

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies