Greendish is gelanceerd in New York

Greendish is gelanceerd in New York

"Greenifying the World’s Kitchen"

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder deze week is Greendish, een initiatief van Nederlander Joris Heijnen, gelanceerd in New York. In het bijzijn van directieleden en vertegenwoordigers van onder andere Google Food, Sodexo, Harvard T.H. Chan School of Public Health en Stanfort University werd het initiatief gepresenteerd tijdens het Menus of Change evenement.

Greendish helpt foodservice-bedrijven met het beperken van voedselverspilling, kostenreductie en de stimulering van de verkoop van groenten. Greendish heeft hiervoor concrete, geteste programma’s die zich richten op het product, de medewerker en de consument. Greendish werkt onder andere samen met Wageningen University & Research, het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport en Rabobank.

Nieuwe naam

Greendish is een nieuwe naam in de voedselindustrie, maar de mensen achter de organisatie beschikken over jarenlange ervaring op het gebied van vergroening van de branche.

Joris Heijnen, initiatiefnemer: "Het voelt heel bijzonder om hier vandaag in the big apple ons nieuwe platform te lanceren. We hebben alle beproefde en nieuwe methodes samengevoegd en kunnen zo foodservice, horeca en catering kostenbesparend ondersteunen. En op die manier worden gerechten of producten nog lekkerder en gezonder. Tegelijkertijd worden zowel voedselverspilling, vleesconsumptie als de milieu-impact verlaagd (zoals de CO2 uitstoot en het water- en grondgebruik). Uit onderzoek naar de effecten van onze methodes, blijkt dat de gasttevredenheid onverminderd hoog is en keukenteams steeds meer betrokken en gemotiveerd raken."

Greendish heeft 3 key expertises:

  • Sustainable Menu Engineering (gericht op het gerecht)
  • Green Team Development (gericht op het team)
  • Food Choice Engineering (gericht op de gast/consument)

Concrete vooruitgang

Heijnen: "We willen bedrijven helpen met een mix van kennis en ervaring vanuit de wetenschap en de praktijk, dus van universiteit tot sportkantine en van brasserie tot sterrenchef. We presenteren ons niet als consultants die rapporten schrijven, maar als business partners die meetbare oplossingen implementeren. Bij onder andere Compass Group hebben we een stijging in de groenteconsumptie bewerkstelligd. Deze stijging komt tevens neer op een potentiële jaarlijkse besparing van 4.721.000 kg CO2 productie en 1.863.500.000 liter water. Dit alleen al staat gelijk aan 1180 rondjes om de wereld met de auto of 41.400 personen die een jaar lang elke dag douchen."

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies