De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Iedereen kan zich wel situaties in de horeca herinneren waarbij je het liefst zelf even je bestelling invoert in het systeem. Je zit bijvoorbeeld op een druk terras en je wil iets bestellen, maar niemand van het personeel ziet je. Of je hebt net op een festival een tof optreden gezien, hebt dorst, loopt naar de bar en daar staan vier rijen aan mensen met hetzelfde idee.
De startup Bramr van initiatiefnemer Bram Runhaar gaat daar verandering in brengen. Via Bramr bestel en betaal je als gast zelf zónder een app te downloaden. Via iOS scan je een QR-code en via een Android-telefoon met NFC legt gewoon de telefoon op de sticker op het tafeltje of menukaart.
Bram Runhaar over deze keuze: “We kwamen er al snel achter dat het eerst moeten downloaden van een app een extra drempel was. Vandaar dat we hebben gekozen voor QR en NFC als opties. Gasten krijgen zo met een handeling een menukaart te zien waarvan ze kunnen bestellen.”
Online omgeving
Je komt dan in een online omgeving terecht waar je gelijk kan bestellen en met iDeal kan betalen. Naargelang het ingesteld is, kun je na de aangegeven tijd je bestelling ophalen of die wordt naar je tafel gebracht.
Volgens Runhaar kan het voor ieder bedrijf op maat worden gemaakt: “Het ligt er maar net aan wat de handigste oplossing is. Wil je gasten het af laten halen of wil je het uitserveren? En misschien is het juist handig dat je via een sms een seintje krijgt dat je bestelling klaar is. We testen alle opties uitvoerig en kunnen het dan op maat inzetten bij iedere horecagelegenheid.”
TivoliVredenburg
Bramr wordt in tientallen horecabedrijven in Nederland gebruikt. Waaronder ook de SS Rotterdam en TivoliVredenburg. Bij die laatste is het in de zomer van 2018 getest bij het Gegeven Paard en inmiddels wordt het ook gebruikt in het nieuwe terras Danel. Daar valt op dat mensen Bramr gebruiken als ze over het hoofd worden gezien op het terras of bij drukte. Dan is het toch makkelijk om alvast zelf even te bestellen en niet af te wachten.
De bestelzuilen bij verschillende fastfoodketens helpen Bramr ook, mensen raken gewend aan het gemak van het ‘zelf doen’. Ook merkt Runhaar op dat het door de verschillende pilots duidelijk is geworden dat gasten het willen. “Het is vaak zo dat als gasten het willen, de ondernemers het gaan omarmen. Sowieso is het in de horeca zo dat men eerst een beetje aankijkt wie iets nieuws aandurft en hoe daar door gasten op wordt gereageerd.”
Welcome To The Village
Tijdens festival Welcome To The Village (WTTV) in Leeuwarden twee weken geleden konden bezoekers Bramr gebruiken om bij de Krokettenclub eten en drinken te bestellen. Wederom een interessante testcase voor de ondernemer. Runhaar ziet het ook zo: “Een festival brengt weer een andere dynamiek met zich mee en zodoende komen er ook zaken aan het licht waar we nog niet eerder aan gedacht hebben. Maar het is mooi om mensen het hier te zien gebruiken.”
De reacties zijn dan ook positief. Festivalbezoeker Karst Adema is zeer te spreken over Bramr: “Het werkt top! Vanaf mijn stoel houd ik mijn telefoon bij de sticker, loop het menu door en bestel wat drankjes, betaal en niet veel later komt het mijn kant uit. Dat is gewoon ideaal.”