De doggybag wint terrein in Nederland

De doggybag wint terrein in Nederland

Vorig artikel Volgend artikel

Nederland lijkt nooit een land van de doggybag te zijn geworden. Toch blijkt uit onderzoek van PanelWizard Direct in opdracht van Natuur & Milieu dat de doggybag in Nederland de afgelopen vijf jaar aan terrein heeft gewonnen.

Inmiddels geeft 46% van de ondervraagden aan dat ze wel eens een doggybag aangeboden krijgen in een restaurant. Dat was vijf jaar geleden nog maar 27%. Bijna 10% meer mensen dan vorig jaar vragen zelf wel eens om een doggybag in een restaurant, dat is nu 39% van de respondenten. Het meegekregen eten wordt overwegend de dag erna opgegeten. Van de ondervraagden die eten mee naar huis neemt, zegt 79,4% dit te doen om voedselverspilling te gaan. Vorig jaar was dat 68,8%.

Voedselverspilling

Ongeveer 60% geeft aan bewuster te zijn geworden van de hoeveelheid eten die zijzelf weggooien. Van alle ondervraagden vindt 80% dat er door restaurants meer gedaan moet worden tegen voedselverspilling. Driekwart vindt dat een restaurant standaard een doggybag aan moet bieden als er eten overblijft. Een logo waaruit blijkt dat een restaurant een doggybag aanbiedt, zou voor de helft van de respondenten ervoor zorgen dat ze er sneller om zouden vragen. Daar blijkt maar weer uit dat steeds meer Nederlands bewust worden van het voedsel dat ze (onbedoeld) verspillen.

Verspillingsvrij-logo en Foodybag

Tijdens de Horecava lanceerde minister Schouten samen met Natuur & Milieu en de stichting Samen Tegen Voedselverspilling een nieuw verspillingsvrij-logo voor de horeca en een nieuwe term voor de doggybag, namelijk: foodybag.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies