De 10 meest verkochte (sterke) drankmerken ter wereld

De 10 meest verkochte (sterke) drankmerken ter wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Naarmate je meer over de wereld van sterke drank leert, hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk helemaal niets weet. Ik verwacht als op antwoord op de vraag: ‘Wat zijn de meeste gedronken drankmerken ter wereld?’ dat iedereen beetje met de usual suspects komt. En dat is geinig, want bij de daadwerkelijke top 10 zitten heel veel drankmerken waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord.

In algemene zin heeft de hele drankindustrie wel een redelijk herstel gehad na de pandemie. Het volume drank steeg in 2021 met 2,2% ten opzichte van 2020 (volgens Euromonitor International). Daarbij zijn er wat nieuwe trends ontstaan: ready-to-drink dranken blijven populair, men heeft thuis cocktails leren maken én agavedranken (mezcal en tequila) zetten hun opmars door.

#10 - Bacardí

Bacardí zag het verkoopvolume met 14,5% stijgen van 19,2 miljoen naar 22 miljoen verkochte dozen met negen literflessen. Daarmee knalt het rummerk voor het eerst door de grens van 20 miljoen. Grootste groeimarkten bleken Mexico, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

#9 - Royal Stag

Royal Stag is een Indiaanse whisky in het portfolio van drankgigant Pernod Ricard. Het whiskymerk zag de verkoop van 18,5 miljoen naar 22,4 miljoen stijgen. Een stijging van 20,4%. Daarmee zit het merk weer op het niveau van vóór de pandemie. 2021: 22.4m

#8 - -196˚C Strong Zero

-196˚ is een Japanse ready-to-drink highball-achtige drank. De naam refereert aan hoe het fruit bevroren wordt dat in de drank zit. Hoewel het merk op nummer 8 staat, is het een flinke daling. In 2021 werd het laagste aantal verkopen in vijf jaar tijd genoteerd. In absolute cijfers daalde het va 24,8 miljoen naar 23 miljoen in 2021. Een daling van 7,2%.

#7 - Officer’s Choice

Een volgende in de lijst waarvan het volume afgelopen jaar wel is gestegen, maar die nog altijd onder het volume van pre-pandemie zit is Officer’s Choice. Het Indiaanse whiskymerk zag het volume van 20,8 miljoen naar 23,2 miljoen stijgen (+11,5%).

#6 - Tanduay

Het Filipijnse rummerk Tanduay is ’s werelds grootste rummerk met een volume van 23,7 miljoen. Dat is een kleine -0,8% minder dan de 23,9 miljoen in 2020. Met Bacardí op de hielen zou het goed mogelijk zijn dat in de nabije toekomst Tanduay voorbij wordt gestreefd. 2021: 23.7m

#5 - Imperial Blue

Je zou bijna gaan denken dat er in India flink gezopen wordt, maar dat komt vooral door het aantal inwoners. Het whiskymerk Imperial Blue (ook weer van Pernod Ricard) zag het volume met 13,4% stijgen naar 24,1 miljoen dozen.

#4 - Smirnoff

Smirnoff heeft een goed 2021 gehad met een stijging van 15,2% naar 26,5 miljoen dozen. Dat zijn er uiteindelijk nog twee miljoen minder ten opzichte van 2020, maar zo blijft Smirnoff het grootste wodkamerk ter wereld.

#3 - McDowell’s No.1 Whisky

Het grootste whiskymerk in India en per definitie dan ook in de wereld is McDowell’s No.1 Whisky. Het whiskymerk knalde door de volumegrens van 30,1 miljoen, een stijging van 17,2% ten opzichte van de 25,7 miljoen in 2020.

#2 -White Claw

De reden waarom over de hele wereld wordt gedacht dat hard seltzers de nieuwe hit worden: White Claw. Ook afgelopen jaar ging het merk als een raket: het volume steeg met 11,1% van 58,5 miljoen naar 65 miljoen (!!). De groei neemt wel wat af omdat de vraag naar hard seltzers wereldwijd wat afneemt.

#1 - Jinro

Jinro is een Koreaans sojumerk en is op weg om het eerste drankmerk te worden dat door de legendarische grens van 100 miljoen dozen knalt. Daarvoor is er nog een beetje groei nodig want in 2021 was het volume 94,5 miljoen dozen. Dat zijn er 30 miljoen meer dan de nummer 2.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies