De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Waar het eind januari nog enigszins leek dat het coronavirus geen globaal iets ging worden. Waren er mensen daadwerkelijk het idee hadden dat het iets vandoen had met Corona bier. Die mythe werd al snel doorgeprikt, maar toch ontstond er her er der het beeld dat het met het biermerk niet zo soepel ging deze pandemie. Niets blijkt minder waar.
Corona staat al jaren op eenzame hoogte als het om de verkoopcijfers van het Mexicaanse bier gaat. In de Verenigde Staten is het zelfs ’t bestverkopende Mexicaans biertje. Zelfs tijdens de pandemie die dezelfde naam draagt, blijft het bier fier overeind. Terwijl het maanden geleden nog gonsde van verhalen waarin het biermerk het zwaar leek te krijgen.
Man in de straat
Dat laatste werd vooral veroorzaakt in het begin van de pandemie door wat luie voxpops (straatinterviews met nietsvermoedende voorbijgangers) van allerlei media. Die legden de link tussen het virus en het biermerk, waar natuurlijk geen enkele grondslag voor was. Het noopte Corona wel om eind februari een persbericht uit te brengen in de States waarin duidelijk werd gemaakt dat er veel misinformatie werd gedeeld over het biermerk, maar dat er niks aan de hand was.
Bouw fabriek
In maart ging er toch wel het een en ander mis, maar het verhaal was heel anders dan het in eerste instantie bericht werd. In de stad Mexicali is een nieuwe brouwerij in aanbouw, waarvan niet verwacht werd dat die dit jaar nog in gebruik zou worden genomen. Door het virus legden werkers hun gereedschap neer en werd er niet verder gebouwd. Ook omdat de Mexicaanse overheid bierbrouwen en het bouwen van een bierbrouwerij niet tot essentiële beroep had gedoopt.
Alleen kwam er in allerlei media op deze manier het verhaal naar voren dat de productie van het bier op verschillende plekken stil was komen te liggen. Hierdoor dachten allerlei partijen: van consument tot grote distributeurs dat het slim was om even wat extra Corona in te slaan. Toen Heineken aangaf dat hun Mexicaanse bieren: Dos Equis, Tecate en Sol wel korte tijd met een schaarste te maken gingen hebben, werd het gemeengoed dat dit ook zo voor Corona was.
Minder bier
Wel schakelde het biermerk over naar minder bier dat de brouwerijen verlaat. Die keuze wierp al snel zijn vruchten af. Overal op de wereld ging de vraag naar het bier omhoog en de vraag bleef stabiel. Het lijkt logisch als er minder bier wordt gebrouwen en de vraag stijgt, dat er dan schaarste komt.
Maar aangezien Corona vaak in de fles gedronken wordt en er véél minder plekken open waren waar het verkocht werd zoals bars en restaurants, is dat probleem nooit ontstaan. En zo heeft het biermerk zijn naamgenoot weten te tackelen en ziet het ernaar uit dat het er zelfs beter uit komt.
Verder lezen over Bier

Nieuws06.09.2024
Zo herken je een alcoholprobleem

Lifestyle26.04.2024
Waarom het Guinness Storehouse in Dublin bezoeken nu leuker is

Drinks28.03.2024
Pablo Beer: Innovatief brouwsel met cocabladeren

Drinks15.11.2023
Dit is Beersecco: bier en prosecco in één fles

Hotspots18.07.2023
Vijf handige tips om jouw favoriete terras te vinden

Nieuws29.06.2023
Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Nieuws26.06.2023
Gratis bier voor wandelaars bij The Old Forge in Schotland

Drinks09.06.2023