Biermerk Corona komt sterker uit crisis ondanks veel misinformatie

Biermerk Corona komt sterker uit crisis ondanks veel misinformatie

Vorig artikel Volgend artikel

Waar het eind januari nog enigszins leek dat het coronavirus geen globaal iets ging worden. Waren er mensen daadwerkelijk het idee hadden dat het iets vandoen had met Corona bier. Die mythe werd al snel doorgeprikt, maar toch ontstond er her er der het beeld dat het met het biermerk niet zo soepel ging deze pandemie. Niets blijkt minder waar.

Corona staat al jaren op eenzame hoogte als het om de verkoopcijfers van het Mexicaanse bier gaat. In de Verenigde Staten is het zelfs ’t bestverkopende Mexicaans biertje. Zelfs tijdens de pandemie die dezelfde naam draagt, blijft het bier fier overeind. Terwijl het maanden geleden nog gonsde van verhalen waarin het biermerk het zwaar leek te krijgen.

Man in de straat

Dat laatste werd vooral veroorzaakt in het begin van de pandemie door wat luie voxpops (straatinterviews met nietsvermoedende voorbijgangers) van allerlei media. Die legden de link tussen het virus en het biermerk, waar natuurlijk geen enkele grondslag voor was. Het noopte Corona wel om eind februari een persbericht uit te brengen in de States waarin duidelijk werd gemaakt dat er veel misinformatie werd gedeeld over het biermerk, maar dat er niks aan de hand was.

Bouw fabriek

In maart ging er toch wel het een en ander mis, maar het verhaal was heel anders dan het in eerste instantie bericht werd. In de stad Mexicali is een nieuwe brouwerij in aanbouw, waarvan niet verwacht werd dat die dit jaar nog in gebruik zou worden genomen. Door het virus legden werkers hun gereedschap neer en werd er niet verder gebouwd. Ook omdat de Mexicaanse overheid bierbrouwen en het bouwen van een bierbrouwerij niet tot essentiële beroep had gedoopt.

Alleen kwam er in allerlei media op deze manier het verhaal naar voren dat de productie van het bier op verschillende plekken stil was komen te liggen. Hierdoor dachten allerlei partijen: van consument tot grote distributeurs dat het slim was om even wat extra Corona in te slaan. Toen Heineken aangaf dat hun Mexicaanse bieren: Dos Equis, Tecate en Sol wel korte tijd met een schaarste te maken gingen hebben, werd het gemeengoed dat dit ook zo voor Corona was.

Minder bier

Wel schakelde het biermerk over naar minder bier dat de brouwerijen verlaat. Die keuze wierp al snel zijn vruchten af. Overal op de wereld ging de vraag naar het bier omhoog en de vraag bleef stabiel. Het lijkt logisch als er minder bier wordt gebrouwen en de vraag stijgt, dat er dan schaarste komt.

Maar aangezien Corona vaak in de fles gedronken wordt en er véél minder plekken open waren waar het verkocht werd zoals bars en restaurants, is dat probleem nooit ontstaan. En zo heeft het biermerk zijn naamgenoot weten te tackelen en ziet het ernaar uit dat het er zelfs beter uit komt.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies