In 5 minuten een lekkere en gezonde salade om mee te nemen naar je werk

In 5 minuten een lekkere en gezonde salade om mee te nemen naar je werk

Lekkere en gezonde lunch

Vorig artikel Volgend artikel

Het is heel gemakkelijk om elke dag 4 boterhammen met kaas mee naar je werk te nemen of je toevlucht te zoeken in de bedrijfskantine. Daar vind je helaas niet altijd de beste keuzes voor een gezonde lekkere lunch. Het is vaak ook nog behoorlijk prijzig. Met en beetje creativiteit en de juiste ingrediënten en spullen kun je in een korte tijd een feestje maken van je lunch. Kun je er daarna weer heel de middag tegenaan.

Een salade klinkt voor veel mensen altijd erg ingewikkeld, maar dat valt echt mee. Met een beetje goede voorbereidingen heb je het zo voor elkaar. Als je zorgt dat er altijd een aantal zaken in je koelkast en voorraad kast staan dan kun je in 5 minuten een salade maken.

De basis voor een salade

Als basis voor je salade kun je natuurlijk voor sla kiezen. Je kunt dit vers snijden, maar je kunt ook kiezen voor b.v. veldsla en rucola sla. Dit koop je in een zakje en is meteen te gebruiken. Dat scheelt veel tijd in de ochtend. Maar je kunt ook kiezen voor b.v (zilvervlies)rijst, quinoa, linzen of andere peulvruchten zoals sojaboontjes en kidneybonen. Hiervan zou ik niet te veel gebruiken. Je kunt die ook prima gebruiken als aanvulling op de sla. Dit kun je allemaal al koken en bewaren in de koelkast tot je het gaat gebruiken. Ik gebruik zelf nooit pasta als basis voor een salade omdat dit minder voedingswaarde heeft en snellere koolhydraten bevat.

Groenten, rauwkost en kiemgroenten

Een salade is natuurlijk niet compleet zonder groenten en rauwkost. Ik gebruik vaak een paar cherrytomaatjes ( die hoef je niet te snijden, dat scheelt weer tijd ), stukje komkommer of paprika( wat ik op mijn werk in stukjes snij ) maar ook een restje sperziebonen van de avond ervoor is prima of ik neem een avocado mee naar mijn werk en snij deze als ik ga lunchen. Kiemgroenten zijn een van mijn favorieten in een salade. Supergezond en heel gemakkelijk te gebruiken. Je hoeft niet meer te doen dan een pluk aan je salade toe te voegen en klaar. Nog een aanrader is een potje olijven kun je lang bewaren en meteen gebruiken.

Vlees, vis, kaas of ei

In een salade verwerk ik bijna altijd wel iets van vlees, vis, kaas of ei. Dat zorgt sowieso voor wat extra verzadiging omdat er vetten en eiwitten in zitten. Veel mensen zijn bang dat ze na het eten van een een salade binnen een uur weer honger hebben, maar dat kun je dus voorkomen door ook vet en eiwitten toe te voegen. Ik kook meestal een aantal eitjes tegelijk die ik bewaar in de koelkast en die je meteen kunt gebruiken in een salade. Een blikje tonijn, of zalm voor een visdagje. Super lekker en snel te gebruiken. Spekjes in een salade maken het lekker hartig, ook die kun je van te voren al bakken en in de koelkast bewaren. Een plakje gekookte ham vraagt ook niet veel bereiding maar smaakt lekker. Ik heb altijd wel een potje fetakaas in de koelkast staan. Twee lepels erbij en klaar. Geraspte parmezaanse kaas over een salade geeft meteen een Italiaans tintje.

salade-met-ham
salade met plakjes ham

Zaden en noten

Zaden en noten geven een extra bite aan je salade. Je kunt ze meteen gebruiken. Ik heb altijd een paar bakjes in de voorraadkast staan. Vooral zonnebloempitten, pompoenpitten en pijnboompitten. Pijnboompitten rooster ik in een koekenpan en bewaar ik weer in een bakje zodat ik ze meteen kan gebruiken. Ze bevatten veel gezonde vetten en smaken heerlijk.

Dressing en kruiden

Een lekkere dressing hoeft niet meer te zijn dan olijfolie met een beetje azijn of mosterd met zout, peper en wat verse kruiden. Je kunt al een flesje klaarmaken en bewaren in de koelkast. Bij een oosterse salade is een klein beetje kikkoman, (sesam) olie met koriander een heerlijke smaakmaker. Soms gebruik ik ook gewoon een beetje mayonaise, eventueel aangemaakt met een beetje mosterd en een beetje water. Een paar blaadjes verse kruiden zoals munt of basilicum fijngesneden geven een lekkere frisse smaak. Heb je geen tijd om verse kruiden te snijden dan is wat gedroogde kruiden zoals oregano ook een heerlijke manier om smaak te geven aan je salade.

quinoasalade-werk
Quinoasalade met komkommer en sojaboontjes, een dressing van Kikkoman en stukjes gember, verse koriander en noten

Zoals je ziet kun je al heel veel ingrediënten kopen die je meteen kunt gebruiken of met een kleine voorbereiding kunt klaarzetten waar je een hele week gebruik van kunt maken. Het kost mij niet meer tijd dan het smeren van boterhammen, maar mijn lunch is toch echt lekkerder en gezonder geworden en door alle combinaties die mogelijk zijn heb ik heel veel variatie. Bijkomend voordeel is dat ik nu even ga zitten om te lunchen ipv mijn boterhammen achter mij laptop op te eten en ik heb ook meteen een deel van mijn dagelijkse portie groenten binnen.

Fleur Farla

Fleur bewijst dat gezond en lekker eten prima samen gaan. Op Eatly deelt ze haar favoriete recepten en tips.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies