Pepsi daagt Coca Cola uit

Pepsi daagt Coca Cola uit

Vorig artikel Volgend artikel

De Pepsi Taste Challenge uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, is terug van weggeweest. De challenge was een marketingactie ter promotie van Pepsi cola. Het bestond uit een blinde smaaktest. Op veel locaties werd een tafel neergezet met daarop twee bekers zonder etiket: een met Pepsi en de ander met Coca Cola. Voorbijgangers proefden cola uit beide bekers en zij gaven aan welke ze het lekkerst vonden.

Pepsi vs. Coca Cola

Na het proeven kregen de proevers te zien welke cola in de twee bekers zat. Wat bleek? Het merendeel van de proevers gaf de voorkeur aan Pepsi. Zo wilde Pepsi laten zien dat het gaat om de smaak, en dat mensen zich laten sturen door het populaire label van Coca Cola. Er zijn twijfels over de zuiverheid van het onderzoek, maar een goede marketingtruc is het zeker!

Dit wil Pepsi nog eens dunnetjes overdoen. Pepsi Max gaat de strijd aan met Coca Cola. Zonder suiker versus met suiker. Wederom zal de blinde smaaktest uitgevoerd worden, op diverse evenementen in Nederland. Pepsi werkt samen met influencers, die mensen oproepen om de smaaktest te proberen.

Wat Pepsi hiermee wil bereiken? Vooroordelen wegnemen die mensen vaak hebben als gevolg van hun loyaliteit met een merk. Veel mensen hebben een voorkeur voor Coca Cola, omdat ze binding met dit merk voelen. Daardoor ga je automatisch denken dat je de cola ook lekkerder vindt. Pepsi gaat de strijd aan. Wordt dit een grote marketingoorlog?

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies