Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Aanstaande zaterdag is het World Disco Soup Day. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor voedselverspilling. Overal ter wereld komen mensen samen om soep te maken tegen voedselverspilling. In Nederland kun je bij 25 supermarkten soep eten. De tomatensoep die bijvoorbeeld wordt uitgedeeld is dan ook gemaakt van groenten die niet mooi genoeg waren om in de supermarkt te verkopen, maar nog wel de juiste smaak hebben. Een derde van al het voedsel wat geproduceerd wordt eindigt uiteindelijk in de afvalbak. De Nederlandse supermarkten alleen al zijn verantwoordelijk voor 400 miljoen euro aan weggegooide levensmiddelen.
Initiatiefnemer van de actie bij deze supermarkten is NoFoodWasted, een platform dat voedselverspilling vermindert door innovatieve oplossingen aan te bieden. “Iedereen heeft te maken met voedselverspilling,” zegt oprichter August de Vocht, “dus kunnen we het ook samen oplossen. Het is leuk om te zien wat zo’n evenement als World Disco Soup Day teweeg brengt.”
Een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt, belandt in de vuilnisbak. Dit komt neer op 50 kilo per persoon per jaar. Dit is niet alleen zonde, maar zorgt ook voor veel CO2-uitstoot en verspild water. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor 5% van de totale voedselverspilling. NoFoodWasted helpt supermarkten om hun derving te verminderen, bijvoorbeeld door de Afgeprijsd-app. Hiermee kunnen supermarkten hun Afgeprijsde producten rechtstreeks aan hun klanten communiceren, op het moment dat deze hun boodschappenlijstje maken. Vaak worden deze producten zo alsnog verkocht.
World Disco Soup Day wordt wereldwijd georganiseerd door het Slow Food Youth Network.