Thuisbezorgd gaat misbruik van reviewsysteem aanpakken

Thuisbezorgd gaat misbruik van reviewsysteem aanpakken

Vorig artikel Volgend artikel

Wie weleens eten bestelt via Thuisbezorgd, weet dat de recensies voor restaurants belangrijk zijn. Restaurants met goede beoordelingen scoren hoger in de ranking en dat helpt natuurlijk om meer bestellingen te krijgen. RTL Nieuws deed onderzoek om te kijken of er restauranthouders zijn die zich schuldig maken aan misbruik van het online beoordelingssysteem. Er zijn bij de nieuwssite namelijk meldingen binnengekomen van beïnvloeding door restauranthouders, die klanten onder druk zetten om slechte reviews van de site te halen.

Gratis maaltijden

Uit het onderzoek bleek dat sommige restauranteigenaren zo graag willen dat klanten negatieve recensies verwijderen, dat ze in ruil daarvoor geld van de bestelling teruggeven of gratis maaltijden aanbieden. Thuisbezorgd vertelt tegen Nu.nl dat er, naar aanleiding van de meldingen, onderzoek wordt gedaan. In de database wordt gekeken naar verdachte patronen. Klanten kunnen eerder geplaatste recensies ook zelf verwijderen, bijvoorbeeld omdat een klacht is opgelost.

Meeste recensies betrouwbaar

Thuisbezorgd denkt dat het online reviewsysteem desondanks betrouwbaar is en misbruik op kleine schaal voorkomt. Er zijn geen concrete gegevens over hoe vaak negatieve recensies worden verwijderd na tussenkomst van de restauranthouder. Bovendien hoeft het dan nog steeds niet om misbruik te gaan, want het kan ook zijn dat de specifieke klacht van de klant is opgelost.

"We weten redelijk goed hoe vaak een recensie wordt verwijderd. Als het bij een restaurant heel vaak gebeurt, moeten we daar goed naar kijken", zegt een woordvoerder tegen Nu.nl.

Slimme manier om klacht op te pakken

Toch zegt de woordvoerder ook dat dit niet helemaal uit de lucht komt vallen, omdat ondernemers altijd weer slimme manieren bedenken om de regels op een eigen manier toe te passen. Het blijft natuurlijk lastig te controleren en het is goed dat restauranthouders serieuze klachten willen oplossen. Op Twitter lezen we dat er consumenten zijn die dit nieuws bevestigen en dat zij vermoeden dat dit bij meerdere webwinkels gebeurt.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies