Producenten misleiden consumenten nog steeds met trucs op verpakkingen

Producenten misleiden consumenten nog steeds met trucs op verpakkingen

Vorig artikel Volgend artikel

De Consumentenbond tikt fabrikanten van voedingsmiddelen wederom op de vingers. Volgens de bond gebruiken zij nog altijd claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven terwijl deze niet overeenkomen met de inhoud. Daarmee worden consumenten op het verkeerde been gezet, aldus de Consumentenbond.

Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, vindt de producenten hardleers: “We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken. Tegelijkertijd blijven we in Den Haag en Brussel aandringen op maatregelen. Hoopgevend is dat de Europese Commissie opnieuw aan de slag gaat met voedingsprofielen. Daarmee zijn veel van de claims niet meer toegestaan op producten die veel suiker, vet of zout bevatten.”

Misleidende claims

Zoals altijd komt de bond ook met concrete voorbeelden van producenten die de fout ingaan. Zo staat op de verpakking crackers van Vitalu een graanhalm met de claim ‘heerlijk voedzame cracker’. Super gezonder niet? Nou, de cracker bevat genoeg suiker dat het meer een biscuitje is. Met de zeewiersalade van Albert Heijn gaat het ook mis. ‘Natuurlijk, lekker en gezond’ staat erop, alleen zit er 12 gram suiker in. De Vifit Goedemorgen! ontbijtdrank heeft de claim ‘heerlijk gezond bij het ontbijt of gewoon tussendoor’, alleen zitten er in dit drankje meer suiker dan granen.

Foutje, bedankt!

In een reactie laten de fabrikanten aan de bond weten dat het onbewuste foutjes zijn. Friesland Campina over Vifit: “Ondanks onze zorgvuldige processen is er bij deze literverpakking iets misgegaan en staat toch het woord ‘gezond’ op de verpakking.” Kan gebeuren natuurlijk!

De fabrikant van Vitalu is vooral van het omdenken: “De Vitalu cracker meerzaden kan dankzij de zoete smaak ook zonder jam of chocolade smeerpasta gegeten worden.” Valide punt natuurlijk! Bij Albert Heijn was er gewoon iets misgegaan online: “Over de claim ‘Natuurlijk, lekker en gezond’ die online staat, moeten we zeggen dat deze niet geplaatst had mogen worden.” De claim is online verwijderd.

Niet voor verrassingen komen te staan van wat er precies in een product zit? Gebruik de Soosee app.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies