Opdringkassa’s onderweg grote ergernis voor Nederlanders

Opdringkassa’s onderweg grote ergernis voor Nederlanders

Kom ook in actie: #verleidmeniet

Vorig artikel Volgend artikel

De hele dag door worden we verleid om te eten en om eten te kopen. En soms wordt het je ook nog 'opgedrongen', zoals bijvoorbeeld aan de kassa bij een tankstation. "Wilt u nog gebruik maken van onze actie, twee chocoladerepen voor de prijs van één?". Het is misschien een scherpe aanbieding, maar het zijn vaak alleen maar ongezonde koopjes waar we mee worden verleid. De meerderheid van alle Nederlanders (59 procent) ergert zich enorm aan deze opdringkassa’s. Zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Gfk.

Op steeds meer plekken wordt ongezond eten aangeboden, ook op plekken waar eigenlijk geen voedsel wordt verkocht. Zoals bij de kassa van een bouwmark, drogisterij of boekhandel. Wie gezond probeert te eten (en dat probeert 75 procent van alle Nederlanders) wordt het op deze manier knap lastig gemaakt. Liever zouden we zien dat op deze plaatsen een gezonder aanbod is, maar in ieder geval geen koek, snoep en chocolade zoals nu wordt aangeboden. Wie het wel koopt in een opwelling, heeft daar later vaak spijt van, zo blijkt uit het onderzoek.

Kom ook in actie: #verleidmeniet

Het Voedingscentrum is nu in actie gekomen en roept iedereen op om via Facebook en Twitter foto's van ongewenste voedselverleidingen onderweg in te sturen, met de hashtag #verleidmeniet. Hiermee moeten Nederlanders zich bewuster gaan worden van de ongezonde aanbiedingen in winkelgebieden en onderweg.

200 voedselkeuzes per dag

Uit onderzoek blijkt dat we zo'n 200 keer een voedselkeuze per dag maken. Hoewel we denken dat we beslissingen bewust nemen, hebben we simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen op basis van een rationele afweging te maken. Voedselkeuzes zijn dus vaak gewoontegedrag. Als mensen eten zien of ruiken, kan dat hun verlangen oproepen om iets te eten.

Je kunt natuurlijk weerstand bieden, maar dan heb je zelfcontrole nodig. Dat vraagt mentale kracht. Daarom zou het goed zijn als de omgeving een handje mee wilt helpen. De actie van het Voedingscentrum kan er hopelijk aan bijdragen om mensen minder vaak ongezonde dingen op te dringen, zodat het makkelijker wordt om gezond te eten. 

Credits headerfoto: Fotolia.com

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies