Misleidende claims bij supplementen en drankjes aangepast na kritiek Consumentenbond

Misleidende claims bij supplementen en drankjes aangepast na kritiek Consumentenbond

Vorig artikel Volgend artikel

Gezondheidsclaims van bepaalde productgroepen roepen hier eigenlijk altijd wat vragen op en een stukje gezonde sceptisch. Vaak gaat het dan om in hoeverre bepaalde ingrediënten genoeg aanwezig in een product aanwezig zijn om daadwerkelijk die boost voor je gezondheid te geven. Onlangs deed de Consumentenbond een eigen onderzoek waaruit bleek dat veel verkopers van supplementen en drankjes gebruikmaken van misleidende claims.

Dat laatste is natuurlijk een slechte zaak aangezien er aardig wat Nederlanders dagelijks van dit soort voedingssupplementen of drankjes tot zich nemen. Toch gebruiken veel verkopers ervan verboden claims over de werking van hun producten. Ze misleiden met loze beloftes over extra weerstand of bescherming tegen ziektes.

Slimme marketing

Het pijnpunt zit hem bij veel van dit soort producten is dat een bepaald ingrediënten wel iets kan betekenen voor de gezondheid, maar niet per se zoals in het product gebruikt. Waar de Consumentenbond dit keer op aansloeg was onder meer dat vooral online veel aanprijzingen stonden die niet door de beugel konden.

Kreten als ‘Boost de weerstand’ en ‘werkt tegen virussen’ zijn misleidende claims omdat ze verder gaan dan wat de regels toelaten. Wil een producent of verkoper dit soort kreten gebruiken voor een product dan moeten ze wetenschappelijk onderbouwd en positief beoordeeld zijn door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA).

Medische claims

Sommige aanbieders gingen zelfs verder en strooiden met medische claims. Op bol.com schreef MP Superfoods dat Ashwaganda-poeder verkoopt dat dit ‘anti-malaria-eigenschappen had. De website Fitvitamines claimde dat bepaalde stoffen in hun supplementen hielpen tegen veroudering, tumoren en maagklachten. Ze zouden zelfs kanker kunnen voorkomen. Dat soort medische claims zijn helemaal niet toegestaan bij supplementen

Grote foei

Na het eigen onderzoek kwam de Consumentenbond natuurlijk gelijk in actie. Tientallen verkopers werden aangesproken over hun claims. Al snel bleken sommigen de regels niet eens te kennen en niet veel later hebben bijna alle verkopers die op de vingers zijn getikt de teksten op het etiket of hun website aangepast of verwijderd.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies