Het lijkt er iets te vaak op dat veel belangrijke beslissingen worden genomen of juist genomen door flinke invloeden van lobbyisten. In de Europese Unie is al jaar en dag een heet hangijzer om wel/niet statiegeld op plastic flessen en blikken in te voeren. Hoewel veel landen voor zijn, lagen de drankproducenten eigenlijk altijd dwars. Daar is nu verandering ingekomen.
Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé pleiten ineens voor statiegeld op flessen en blikken in alle Europese lidstaten. De lobbyorganisaties EFBW die 500 Europese waterproducenten en UNESDA Soft Drinks Europe die de frisdrankproducenten vertegenwoordigen publiceerden hier een opiniestuk over waar dit plan uit de doeken gedaan werd.
5 jaar geleden
Een schril contrast met vijf jaar geleden toen alle drankproducenten tegen de invoering van statiegeld op plastic flessen waren. Die weigering zorgde ervoor dat verschillende Europese regeringen terughoudend waren met het invoeren van statiegeld. Kijkend naar hoe het nu in Europa geregeld is: acht landen hebben statiegeld op blik en flessen en tien landen hebben de afgelopen vier jaar het besluit genomen om het in te voeren.
Nieuwe wetgeving
De grote stok achter de deur is nieuwe wetgeving over wegwerpplastic in Europa waarin staat dat in 2025 alle Europese landen 90% van plastic flessen gescheiden moeten inzamelen. Door met statiegeld te werken wordt dit voor de consumenten gemakkelijk gemaakt. Enige landen die nog dwars liggen: Spanje, België en Frankrijk.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.