De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
De afgelopen maanden hebben aardig wat ondernemers grote problemen gehad, toch zijn er ondernemers die juist hebben geprofiteerd van de hele crisis. Volgens marktonderzoeksbureau GfK hebben in het tweede kwartaal van 2020 speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers een omzet geboekt van rond de 55 miljoen euro.
Het blijkt dus dat consumenten voor het eerst in jaren weer meer naar de speciaalzaak zijn gegaan, dan alleen naar de grote supermarktketens. De groentewinkels zagen de verkopen stijgen met 40% en de slagers met 36%. Dat baseert het onderzoeksbureau op de gegevens van een panel van 10.000 huishoudens.
Voor het eerst
Onderzoeker bij GfK, Joop Holla, zegt in dertig niet mee te hebben gemaakt dat speciaalzaken weer marktaandeel terugwonnen van de grote supermarktketens als Jumbo en Albert Heijn. Hij zegt daarover het volgende: “Het gaat tegen de trend in dat de afgelopen jaren zelfs honderden groenteboeren, slagerijen en bakkers hun deuren moesten sluiten.”
Minder uiteten
Een van de grote redenen dat men weer meer naar de speciaalzaken gaat, is dat er minder uiteten gegaan wordt. Toch willen mensen zichzelf lekker verwennen met goed eten. Holla daarover: “Eten kopen gaat steeds meer om gemak, dan is de supermarkt een uitkomst. Nu men in de coronacrisis meer tijd thuis doorbracht en niet buiten de deur kon eten, willen consumenten zichzelf thuis verwennen. Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt.”