Crowdbutching: samen duurzaam traceerbaar vlees kopen, is big business

Crowdbutching: samen duurzaam traceerbaar vlees kopen, is big business

Crowdbutching slaat aan in heel Europa en is geen korte hype

Vorig artikel Volgend artikel

Het eten van goed en duurzaam vlees, direct van de boer, zit in de lift. We willen weten wat we eten. Dit blijkt wel uit het feit dat Crowdbutching.com, het online platform voor de verkoop van eerlijk en traceerbaar vlees, de omzet met ruim 40 procent heeft zien stijgen. Het aantal klanten steeg in 2016 naar meer dan 30.000. In totaal kochten zij het vlees van 450 koeien, 150 varkens en meer dan 26.000 kippen.

De naam Crowdbutching is een samentrekking van de woorden 'crowdfunding' en 'butching', het Engelse woord voor slachten. Online koop je samen met anderen (de crowd) een deel van een koe, kip of varken. Het dier wordt pas geslacht als al het vlees is verkocht. Zo gaat er niets van het dier verloren. Daarnaast weet je precies waar de koe vandaan komt, op de verpakking staat namelijk een ordernummer. Dit ordernummer slaat op het oornummer van de koe. Zo weet je waar je vlees vandana komt. Crowdbutching.com is in 2014 bedacht. Een mooi voorbeeld van hoe een klein hobby-experiment kan uitgroeien tot een nieuwe manier van vlees consumeren is Boerderij Lindenhoff. Zij zijn al 40 jaar bezig met goede voeding, en verkoopt via de eigen slagerij via de websites koopeenkoe.nl, koopeenvarken.nl en koopeenkip.nl duurzaam en traceerbaar vlees van hoge kwaliteit in heel Nederland.

Weet wat je eet!

Het vlees is 100 procent onbewerkt rundvlees. Er worden dan ook geen E-nummers, suiker, kleurstoffen, bind-, of conserveringsmiddelen gebruikt. De koe waar jij een deel van koopt heeft een goed leven gehad bij een boer die van zijn koeien houdt.

Oprichter Berend te Voortwis, tevens eigenaar van Boerderij Lindenhoff: “In een tijd waar mensen geconfronteerd worden met schandalen en onduidelijkheden in de vleessector, merken wij dat onze klanten behoefte hebben aan duurzaam en traceerbaar vlees. Mensen willen weer weten wat ze eten. Wij zien het als onze taak de markt zo transparant mogelijk te maken.”

Crowdbutching is geen korte hype

De kwaliteit van het vlees wordt door de klanten met een 8,6 gewaardeerd. Uit onderzoek bleek dat de traceerbaarheid van het vlees het belangrijkste koopargument is, gevolgd door het betere leven dat de dieren hebben gehad. Zestig procent van de klanten die eenmaal een pakket hebben besteld, plaatsen binnen een jaar een vervolgbestelling. Een op de drie klanten is zó enthousiast over crowdbutching dat deze groep al binnen zes maanden een nieuw pakket koopt.

Ook bij onze oosterburen slaat het concept aan. Onder het label kaufnekuh.de is crowdbutching al zó populair bij onze oosterburen dat het inmiddels onder de naam kaufeinschwein.de ook varkensvlees is gaan aanbieden. Het bedrijf achter onder meer koopeenkoe.nl mikt dit jaar op verdere groei in eigen land en verbreding van het aanbod in Duitsland.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies