De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
De verleiding om weer flink te gaan reizen is voor de meeste mensen na twee jaar van dat dit niet mogelijk is enorm groot. Toch staat de reisbranche aan de vooravond van een paar grote veranderingen, alleen al op het gebied van duurzaamheid. Als een van de grootste boekingssites van de wereld probeert Booking.com hier een voortrekkersrol in te nemen.
Om een goed beeld te krijgen van hoe reizigers tegen duurzaam reizen aankijken, heeft het bedrijf een uitgebreid onderzoek gehouden om een goed beeld te krijgen van hoe ‘de Nederlander’ tegen duurzaam reizen aankijkt. Hier kwamen wat verrassende inzichten naar voren, maar vooral ook dat het moment daar is om een stuk duurzamer naar reizen te kijken.
Duurzaamheidsrapport
Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlandse reiziger duurzaam reizen belangrijk vindt en dat voor 27% het nieuws over klimaatverandering daar een belangrijke rol in speelt. De plaatsen die bezocht worden wil 33% beter achterlaten dan toen ze aankwamen en 24% geeft aan buiten het hoogseizoen te reizen om massatoerisme te ontwijken. En 28% is de afgelopen maanden juist dichter bij huis gebleven.
Duurzame verblijven
Booking.com heeft zelf op dit gebied ook een grote stap gezet met het introduceren van de Duurzaam Reizen-badge. Inmiddels hebben wereldwijd meer dan 100.000 accommodaties deze erkenning ontvangen voor hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Hiermee moet het voor reizigers een stuk makkelijker worden om via de site een bewuste, meer duurzame keuze te maken.
Labels van derden
Ook wordt er op dit gebied gekeken naar bepaalde certificeringen en labels van derden die de accommodaties automatisch in aanmerking laten komen. Naast de officieel goedgekeurde certificeringen en labels door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism en het EU Ecolabel, vallen daar nu ook Green Seal, Nordic Swan Ecolabel, Green Hospitality Ecolabel, Ibex Fairstay, Fair Trade Tourism, LEED en Edge onder.
Bewuster ervaren
Glenn Fogel, CEO van het bedrijf over het omarmen van meer duurzamer reizen: “We hebben ambitieuze doelen. Wij geloven dat reizen een krachtige bijdrage aan het goede is en moet blijven. Het zorgt voor cultureel begrip, vergroot sociaaleconomische kansen voor talloze gemeenschappen en heeft de potentie om onze planeet te helpen verjongen en te beschermen voor de lange termijn.”
Duurzaam naar Brugge
Onlangs zijn we naar Brugge gegaan om een van de accommodaties van de boekingssite uit te proberen die de Duurzaam Reizen-badge mag voeren. Onze keuze viel op Relais & Châteaux Hotel Heritage in het historische centrum van Brugge. Dat had te maken met ligging, de accommodatie an sich, de faciliteiten en ook zeker met wat het hotel de afgelopen jaren heeft gedaan op het gebied van duurzaamheid.
Hotel Heritage
Het was mooi om te zien dat dit hotel met kleine simpele stappen goed doorvoeren, eigenlijk heel grote stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Dit zijn een paar voorbeelden. Er wordt geen plastic voor eenmalig gebruik gebruikt in het hotel. Er wordt op alle fronten rekening gehouden met zo min mogelijk voedselverspilling. Op het gebied van water hebben de kamers waterbesparende douches en toiletten en is er een optie op de dagelijkse schoonmaak over te slaan en handdoeken opnieuw te gebruiken.
Zelf benieuwd naar een accommodatie met de Duurzaam Reizen-badge? De badge wordt weergegeven op de individuele accommodatiepagina’s en in de zoekresultaten op Booking.com. Reizigers kunnen hun zoekresultaten filteren op duurzame accommodaties.