Blockchain chocoladereep bestrijdt armoede en ongelijkheid

Blockchain chocoladereep bestrijdt armoede en ongelijkheid

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse FairChain Stichting lanceert vandaag in samenwerking met de Verenigde Naties (VN) een nieuw chocolademerk om ongelijkheid en armoede tegen te gaan: The Other Bar. De stichting, die is opgericht door Guido van Staveren, zet blockchain technologie in om consumenten rechtstreeks te koppelen aan cacaoboeren in Ecuador.

De consument kan door middel van het scannen van de QR-code in de chocoladewikkel kiezen voor korting op een volgende aankoop óf een nieuwe cacaoplant, zodat de boer meer kan oogsten en dus meer geld kan verdienen. Het ultieme doel van de initiatiefnemers van The Other Bar is: aan te tonen met radicaal vernieuwende bedrijfsvoering dat ontwikkelingshulp te vervangen is door een duurzame vorm van consumptie.

Pilot

Vanaf vandaag bestellen consumenten online via www.theother.bar een limited edition chocoladereep (met een oplage van 20.000 repen). De repen zijn ook verkrijgbaar in biologische pure en melkchocolade. Na ontvangst scan je de QR-code in de wikkel en dan heb je de keuze uit: de cacaoboer direct betalen en een bijdrage leveren aan een nieuwe cacaoplant (vier repen leveren een nieuwe plant op. Of je kan kiezen voor korting op je volgende bestelling.

Omdat de kans natuurlijk vrij groot is dat mensen kiezen voor korting op de volgende bestelling zorgt The Other Bar in beginsel al goed voor de cacaoboeren in Ecuador. Ze krijgen twee keer de wereldprijs voor hun cacao. Daarnaast blijft de helft van de totale waarde van het productieproces ‘achter’ in Ecuador.

Oprichter

Van Staveren over zijn idee en hoe hij het voor zich ziet: “De meeste consumenten begrijpen dat er een probleem is met de manier waarop zaken worden gedaan tussen multinationals en producenten en dat er een groeiende ongelijkheid ontstaat in de wereld die grote problemen veroorzaakt voor de mens en natuur. De kleine man wordt arm, terwijl de grote spelers steeds rijker worden. Één op de drie mensen leeft in armoede. Wereldwijde merken geven jaarlijks meer dan € 560 miljard uit aan marketing. We hebben slechts € 156 miljard nodig om een einde te maken aan de wereldwijde armoede.

Dus hoe cool zou het zijn als fabrikanten een deel van hun marketinggeld investeerden in een positieve impact? Wij geloven dat dit is wat consumenten willen. Zo kan ieder product een tool worden voor positieve verandering. Met deze grootschalige pilot willen we bewijzen dat een combinatie van technologie en consumentenkeuze ieder probleem, in dit geval armoedebestrijding, kan aanpakken.”

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies