Magnesium bronnen in je voeding

Magnesium bronnen in je voeding

Vorig artikel Volgend artikel

Alles wat je lichaam nodig heeft om goed te functioneren, krijg je in principe met je dagelijkse voeding binnen. We hebben behoefte aan proteïnen of eiwitten als bouwstof. Vetten en koolhydraten gebruiken we voornamelijk voor lichaamsprocessen waarbij energie vrij moet komen. Naast deze stoffen hebben we ook een aantal vitamines en mineralen nodig, die van invloed zijn op uiteenlopende lichaamsprocessen.

Van de meeste stoffen is bekend wat de voorgeschreven dosis is en in welke voedingsmiddelen ze voorkomen. Bij een gevarieerd en gebalanceerd dieet is de kans zeer klein dat je tekorten oploopt. Een van de belangrijke mineralen is magnesium. Magnesium is voor je lichaam onontbeerlijk. We bespreken hieronder de belangrijkste bronnen waar magnesium in zit.

Wat doet magnesium in je lichaam?

Magnesium is een metaal, maar je lichaam gebruikt uitsluitend de minerale vorm, net zoals het ook doet met ijzer en zink. Magnesium is betrokken bij de functie van meer dan driehonderd verschillende enzymen en mag met recht een belangrijke regulerende stof worden genoemd. Lichaamsprocessen waarbij magnesium een cruciale rol speelt, zijn onder meer de vorming van gezonde botten en tanden en de bevordering van de stevigheid van je skelet. Daarnaast is magnesium van groot belang bij signaaloverdracht van zenuwen naar je spieren en heeft het een stimulerende werking op je geheugen en concentratievermogen. Magnesium speelt een rol in het vrijmaken van energie uit je voeding en zorgt er ook voor dat je beter tegen spanning en stress kunt. Het heeft ook een positieve bijdrage in de gezondheid van je hart en bloedvaten. Het mag duidelijk zijn, in je dagelijkse voeding mag deze stof dan ook absoluut niet ontbreken.

Welke voeding is rijk aan magnesium?

De aanbevolen hoeveelheid per dag ligt voor vrouwen op 300 milligram. Voor mannen mag je 350 milligram aanhouden. Mocht je zo eenzijdig eten dat je een magnesiumtekort ervaart, dan kun je last krijgen van spierkrampen, vermoeidheid en een algeheel gevoel van lusteloosheid. Zoals gezegd komt deze stof in veel voedingsmiddelen van nature voor. Denk bijvoorbeeld aan tarwe en andere volle graanproducten, veel bladgroente, avocado's en bananen, noten en pinda's. Ook een dieet met veel boonsoorten zorgt ervoor dat je meer dan voldoende magnesiumverbindingen tot je neemt.

Heeft het zin om magnesiumsupplementen te gebruiken?

In de meeste gevallen krijg je voldoende magnesiumverbindingen binnen met je dagelijkse voedsel. Toch zijn er situaties denkbaar waarbij het verstandig is om je lichaam wat extra te ondersteunen. Ben je bezig met een intensief trainingsprogramma? Niet alleen verbrand je dan extra veel calorieën, je lichaam moet ook herstellen van de geleverde inspanning en wellicht extra spiermassa opbouwen. Je kunt je dieet daar dan beter tailor made op afstellen, bijvoorbeeld met magnesiumsupplementen die ook andere essentiële mineralen bevatten. Denk echter ook aan revalidatie, zeker na een ongeval met botbreuk. Je wilt zo snel mogelijk op een goede manier herstellen. Je lichaam zal nieuw botweefsel aan moeten maken. Hiervoor kan je dagelijkse magnesiumbehoefte toenemen. Met supplementen ondervang je deze tijdelijke verhoogde vraag. Kortom, houd goed in de gaten of je voldoende magnesium via je voeding binnenkrijgt.

[Fotocredits © photka - Adobe Stock]
Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies