De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
In een land waar de snackcultuur zo ingeburgerd is dat we zelfs in het buitenland het liefste onze favoriete snacks opzoeken, is het lastig om hier een grote verandering in te brengen. Toch is het volgens verschillende experts nodig om te stoppen met het promoten van ongezonde producten.
Naast het niet meer promoten van ongezonde producten zou het ook niet meer moeten mogen om te stunten met de prijzen van de producten. Dat stelt hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, Jaap Seidell, in gesprek met NPO Radio 1.
Gestuurd door marketing
Seidell vult dit aan met de stelling: “Mensen denken dat ze autonome keuzes maken, maar ze worden enorm gestuurd door marketing en aanbod.” Zijn idee is om een advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarin wordt opgeroepen om consumenten beter te beschermen en in staat te stellen autonome keuzes te maken.
Alleen wordt er bewust reclame gemaakt met kinderen als doelgroep, dat ondermijnt de goede inspanningen van ouders. Seidell geeft een voorbeeld: “Met een kind naar de supermarkt is volgens de hoogleraar bijna onmogelijk, door alle dorakoekjes en spongebobdrankjes die ze willen hebben. Je moet steeds vechten tegen ongezonde keuzes. Van de aanbiedingen in de supermarkt is ongeveer 80% voor ongezonde keuzes en 60% van het aanbod in de winkel is ongezond.”
Obesitas
Obesitas wordt in Nederland een steeds groter probleem. Voor de mensen die het hebben, maar ook voor de maatschappij. De jaarlijkse kosten als gevolg van obesitas in Nederland liggen al rond de 3,5 miljard euro. Hij legt in het programma uit: “Circa 1,5 miljard zijn zorgkosten, de rest maatschappelijke kosten. We weten dat mensen met overgewicht een hoger ziekteverzuim hebben en vaker arbeidsongeschikt zijn. De oorzaak is niet allen het aanbod. Het probleem is dat voeding goedkoop is geworden en we meer zijn gaan eten.”