Nederland snakt naar meer specifieke sauzen, mayo en ketchup het meest populair

Nederland snakt naar meer specifieke sauzen, mayo en ketchup het meest populair

Vorig artikel Volgend artikel

Soms zijn er van die onderzoeken die je niet dood moet willen checken. Zo deed onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Heinz onlangs een onderzoek naar het sausgebruik in Nederland. Het doel was om erachter te komen wanneer en waarbij een bepaalde saus werd gebruikt. Want we gebruiken bij steeds meer eetmomenten een saus.

Bij de BBQ (63%) worden de meeste saus gebruikt, maar ook bij het diner (39%), bij de borrel (36%) en het ontbijt (16% !!) staat er een of andere saus op tafel. Niet gek dat sausleveranciers hier gretig op inspelen en steeds meer specifiekere sauzen ontwikkelen voor de Nederlandse markt.

Variatie in eetpatroon

Volgens de marketingmanager van Heinz Benelux, Belén Llamazares Carballo, heeft dit te maken met het steeds gevarieerder eetpatroon. “De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten. Waar je voorheen alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch op tafel zag staan, zien we dat nu afgewisseld worden met salades, pokebowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos.”

Meer saus

Zoals aan de percentages hierboven af te lezen valt: zoveel procent van de ondervraagden zegt bij dit eetmoment een saus te gebruiken. Inmiddels doet 1 op de 4 Nederlands dat ook bij de lunch, om iets meer smaak toe te voegen. Beste grap is dat we heel specifiek zijn op het gebied van welke saus, bij welk moment.

BBQsauzen

Bij de BBQ worden logischerwijs de meeste sauzen gebruikt. Dat zie je ook aan het feit dat 63% van de ondervraagden een of meerdere sauzen toevoegt aan het gerecht of op het bord. De vijf grootste favorieten: satesaus, (67%), knoflooksaus (59%), mayo (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%).

Sausmomenten

Uit het onderzoek blijkt dat we ons bord met eten graag ondersauzen, maar dat er wel duidelijke keuzes worden gemaakt op het gebied van welke saus bij welk gerecht. Mayo blijkt bij vier van de negen onderzochte eetmomenten de absolute favoriet. Friet of aardappels kunnen in onze ogen bijna niet zonder. Sandwiches en tosti’s worden het liefst voorzien van een kloddertje ketchup. Bij de borrel is het meer een mix van: mosterd, mayo of curry.

Specifieke sauzen

Een producent als Heinz speelt hier slim op in om voor specifieke gerechten een ‘eigen’ saus te ontwikkelen. Zo introduceerde het bedrijf dit jaar: sauzen voor bij de burger (Heinz Spicy Burger Sauce), worstjes (Heinz Tomato & Herb for Sausage), rundvlees (Heinz Sweet Garlic for Beef) én een Curry Mango saus die speciaal voor kipgerechten werd bedacht (Heinz Curry Mango for Chicken).

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies