
Soof trekt ten strijde tegen onduidelijke en onnodige ingrediënten in frisdrank
Voor iemand die overdag alleen water of koffie drinkt gaat veel in de frisdrankindustrie aan mij voorbij. Vooral omdat ik veel frisdranken te zoet of vol met meuk vindt, vandaar dat dan de optie water altijd de beste is (in mijn ogen). Soof is een van de frisdranken die ik af en toe drink, vooral omdat het frisdrank is zonder meuk.
Tijdens de laatste CuliPerslunch was er al een stand van Soof waarin het merk ten strijd trok tegen onherkenbare en onnodige ingrediënten in de frisdrankindustrie. Inmiddels is dit een landelijke campagne geworden om mensen bewust te maken van wat voor meuk er allemaal onherkenbaar en onnodig in frisdrank wordt gestopt door producenten.
Bijna alles
Uit recent onderzoek blijkt dat 98,5% van de frisdranken in het frisdrankschap heeft onherkenbare ingrediënten. Dat wil dus zeggen dat nog geen twee procent van alle frisdrank géén zooi in zich heeft. Niet gek dat de oprichters van Soof, Nicole Horsmans en Daan Harterink, in een gat in de markt zijn gesprongen in 2017.
Horsmans over Soof: “We maken siropen en frisdranken van 100% natuurlijk fruit, groenten en kruiden, niets anders! Dus geen toegevoegde suikers, suikervervangers, conserveermiddel, zoet-, kleur- en smaakstoffen. Echt 0% zooi. Harterink vult aan: “We snappen dat het goedkoper is voor frisdrankproducenten om allerlei toevoegingen of suikervervangers te gebruiken maar voor de smaak is dat helemaal niet nodig.”
Transparantie
Het frisdrankmerk heeft inmiddels om ten strijde te trekken om de voedselindustrie transparant te krijgen. Want Soof is nog altijd het enige Nederlandse frisdrankmerk dat uitsluitend gebruikmaakt van fruit, groenten en kruiden. Horsmans daarover: “Dat verbaast ons regelmatig: wij kunnen toch niet de enige zijn, dorstig naar verandering?”

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl