Mikkeller running clubs veroveren de wereld en ook Nederland

Mikkeller running clubs veroveren de wereld en ook Nederland

Een perfectie combinatie van bier en hardlopen

Vorig artikel Volgend artikel

Op de eerste zaterdag van de maand met een groep mensen een rondje hardlopen om daarna met zijn allen minimaal een biertje te doen. Het klinkt als een simpel concept, maar inmiddels doen wereldwijd van Auckland tot Rio meer dan 14.000 mensen dit iedere maand. Mikkeller Running Clubs veroveren de wereld, maar wat is het geheim?

Of het hardlopers met een bierprobleem of bierliefhebbers met een hardloopprobleem zijn, valt moeilijk te zeggen. Wel is het inmiddels een globaal fenomeen waarbij meer dan 14.000 mensen aangesloten zijn bij dik 230 ‘chapters’. Ieder van die chapters moet een eigen clubhuis hebben, logischerwijs een kroeg/café/pub in de desbetreffende plaats. Liefhebbers van de serie Sons of Anarchy herkennen de knipoog qua chapters en clubhuizen wel.

Oprichters

In 2014 richtte Mikkel Borg Bjergsø in Kopenhagen de eerste Mikkeller Running Club (MRC) op. Dat is niet geheel toevallig, aangezien hij ook oprichter is van bierbrouwerij Mikkeller Beer in de Deense hoofdstad. Hij was een begenadigd hardloper en wilde zo zijn twee passies verenigen. Hij had waarschijnlijk nooit vermoed dat het zo’n vlucht zou nemen, want inmiddels is het een wereldwijd fenomeen.

MRC
(foto: logo Mikkeller Running Club / credit: Mikkeller Running Club)

Ook Nederland kent verschillende chapters en wel in Amsterdam, Leek, Groningen, Zwolle en Tilburg. Daarbij zitten er volgens de website van Mikkeller nog enkele clubs in de pijpleiding. Chapter Tilburg is opgericht door Sebas Bostelaar en Dyon Schlebos. Die laatste doet al veel rondom bier (co-host van een bierpodcast en mede-organisator van craft beer & foodpairing festival) dus een eigen MRC kon natuurlijk niet uitblijven.

Schlebos legt uit hoe hij op het idee kwam: “Twee jaar geleden op bierfestival in Kopenhagen kwam ik ermee in aanraking. Het leek mij gelijk al een goede kans om mijn gezonde levensstijl dat ik liefhebber van hardlopen ben en mijn voorliefde voor craft beer te combineren. Eigenlijk zoals Mikkel Borg Bjergso het zelf ook zo is begonnen."

Clubhuis

De chapters worden centraal vanuit Denemarken aangestuurd. Dat wordt op een hele losse manier gedaan, maar het is niet zo dat het oprichten van een chapter alleen een kwestie is van een mailtje sturen. Schlebos legt uit: "Wil je een eigen chapter oprichten, moet je wel een plan hebben over hoe je het aan wil pakken, waar je het wil doen en waarom. Daarbij moet je sowieso ook een clubhuis hebben. Gelukkig is dat bij ons hét biercafé van Nederland: Kandinsky."

Laagdrempelig

De oprichters van MRC hadden altijd voor ogen dat het laagdrempelig moest zijn en er altijd na afloop bier gedronken moest worden. Schlebos denkt er hetzelfde over: “Wij willen ook dat iedereen mee kan doen. We werken met twee groepen in twee tempo’s: een snelle en een snellere groep. Beiden doen een rondje van 5 kilometer door en om Tilburg. De eerste keer probeerde we het nog met een rondje van drie kilometer, maar dat is in een stad niet echt te realiseren."

Door het wereldwijde netwerk komen verschillende renners van chapters elkaar ook overal tegen. Daar ontstaan spontane en leuke dingen door. Schlebos: “Het is ook echt een community, je hebt iets gezamenlijks. Daarbij is de craft beer wereld heel open, mensen gunnen elkaar iets en staan altijd open om samen te werken. Zodoende lijkt het mij bijvoorbeeld heel tof om met alle chapters in Nederland een gezamenlijke run te doen."

Beer Mile

Een van de legendarische fenomenen is de ‘beer mile’. Of er al ooit een in Nederland is gehouden blijft in het ongewis, maar Schlebos ziet het zitten om die naar Tilburg te halen: “Tijdens de Mikkeller Beer mile leg je 4 rondjes van 400 meter af. Na ieder rondje at je een biertje van meer dan 5 %. Doe je dat vier keer, dan heb je de Beer Mile volbracht. Zou toch vet zijn om zo'n evenement in Tilburg kunnen organiseren."

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies