Nederland is een ginland geworden

Nederland is een ginland geworden

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen zes jaar is de verkoop van gin in Nederland flink gestegen. In 2013 ging er zo’n 210.000 liter over de toonbank. Inmiddels is er na de afgelopen 52 weken de grens van één miljoen liter doorbroken. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen.

Dat is een flinke stijging en een behoorlijke mijlpaal te noemen. Met het doorbreken van die grens zijn de verkopen tot een waarde van 24,7 miljoen euro gestegen. In totaal was gin in 2018 goed voor 2,6% van de hele omzet van slijters. Dat lijkt misschien niet meteen een hoog percentage, maar gin is net zo groot als Beerenburg en groter dan de categorieën cognac of vieux.

Europese trend

De groei van gin in Nederland staat niet op zichzelf. In heel Europa is de verkoop van gin sterk toegenomen. Zo is in het Verenigd Koninkrijk de omzet van 2016 naar 2018 bijna verdubbeld naar een recordbedrag van 1,1 miljard euro. Ook bij onze Oosterburen is dezelfde trend te zien, daar is de omzet ook nagenoeg verdubbeld op twee jaar tijd naar ongeveer 220 miljoen euro. Kijkend naar de Nederlandse slijters is de omzet met 45% gegroeid sinds 2016.

Wat volgens het onderzoek in Nederland heel erg opvalt is de enorme diversiteit in het aanbod van de gin. Er zijn heel wat premium merken op de markt, en de populariteit van gin&tonics in de horeca vertaalt zich naar de schappen van de slijterijen. Daarbij is er ook een groeiend aanbod van lokale distilleerderijen, zeg maar ‘craft’ gin. Hierdoor is de gemiddelde prijs voor een fles gin van 0,7 liter met 27% gestegen naar ongeveer 17,20 euro.

Gindrinkers NL
(Afbeelding: Nieuwe trend in opkomst met pink gin, vooral zuiden van Nederland drinkt het al)
Wes van Geneijgen

Is editor-in-chief a.i. van Eatly.nl. Werkt als freelance journalist en copywriter. Wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies