5 tips om het gezonde voornemen vol te houden

5 tips om het gezonde voornemen vol te houden

gezond het nieuwe jaar in

Vorig artikel Volgend artikel

" Na de feestdagen ga ik op mijn eten letten". Veel mensen hebben het voornemen om aan het begin van het nieuwe jaar weer gezond te gaan eten. De meeste mensen starten fanatiek na de feestdagen en in het begin gaat het prima. Maar na een tijdje worden mensen het beu. Ze vervallen toch weer in oude patronen en na 8 weken ( dat is al lang ) eet men weer als daarvoor. Toch kun je met wat aanpassingen en tips in je dagelijks leven het veel makkelijker volhouden om anders te aan eten.

IMG_5131

Tip 1 Niet afvallen maar anders eten

Ga ervan uit dat je niet alleen wilt afvallen maar dat je anders wilt gaan eten. Bij het woord "afvallen" krijgen veel mensen het al benauwd." Nu mag ik dit niet meer en dat niet meer eten". Als je dat in je hoofd hebt wordt het inderdaad lastig.

Tip 2 Plannen van maaltijden

Ga in het weekend eens even zitten om te plannen wat je die week wilt gaan eten. Als je in de supermarkt loopt en je moet ter plekke gaan bedenken wat je die week gaat eten dan zul je snel terug vallen op oude gewoonten. Nieuwe eetgewoonten leer je niet zomaar aan. Je moet er rekening mee houden dat nieuw gedrag soms wel een jaar duurt voordat het "normaal" voor je is

Als je al jaren op de automatische piloot kookt dan zul je niet zomaar ineens nieuwe gerechten op tafel toveren zonder dat je dit extra tijd kost. Ook het rondje supermarkt doe je niet op routine. Je zult in het begin misschien op zoek moeten naar nieuwe producten. Dus denk na over je aaltijden en maak een boodschappenlijstje. Maak de avond voor een werkdag al je avondeten klaar of een lekkere salade voor tijdens de lunch. Dat scheelt je veel tijd de andere dag. En dan kun je meer tijd besteden aan het lekker aan tafel zitten en op je gemakje te genieten van je gezonde maaltijd.

Tip 3 Wat zijn de momenten waarop het lastig kan worden

Als je dan alles goed gepland hebt en een kast vol lekkere gezonde producten hebt, dan kan het nog wel eens lastig zijn om rekening te houden met je eten. Wat zijn voor jou lastige momenten? Als je thuis komt van je werk en je moet nog gaan koken? Op een feestje? Op de bank voor de tv met een mooie film? Een collega die jarig is en trakteert op een heerlijke slagroomtaart. Ook je gezin kan soms een factor zijn die lastig is. Als je echt anders gaat eten en de rest van je gezin vindt het maar niks dan is dat niet gemakkelijk. Er is veel commentaar aan tafel of je moet twee verschillende maaltijden gaan klaarmaken. Dus pas het ook aan zodat de rest van je gezin gewoon mee eet.

Het is belangrijk om na te denken over deze lastige momenten. Dan ben je er op voorbereid en kun je al bedenken wat je in deze lastige situaties gaat doen.

Tip 4 Gooi niet meteen alle maaltijden om

Als je meteen alle maaltijden "anders " gaat doen en alle tussendoortjes gaan veranderen dan maak je het je zelf wel heel moeilijk. Begin bij het ontbijt en de tussendoortjes. Kijk daarna wat je kunt wijzigen aan je lunch. Wellicht ga je aan het diner niet zoveel veranderen omdat dit de maaltijd is die je met het hele gezin doet. Als je b.v. minder koolhydraten wilt eten dan zorg je ervoor dat je naast groenten en vlees en aardappelen ook nog een andere keuze hebt in groenten. Jij kiest voor 2 soorten groenten en de rest kan er nog aardappelen bij nemen.

Tip 5 Schrijf op wat je eet

Om inzicht te krijgen in je eigen voedingspatroon kan het erg verhelderend zijn als je een voedingsdagboek bij houdt. Je kunt hiervoor een schrift gebruiken of je zet alles in je telefoon. Je schrijft hierin alles wat je zowel in de ochtend middag en avond eet en drinkt. Ook de tussendoortjes en alles wat je drinkt moet je opschrijven. Meestal valt het mensen op dat ze vaak eten zonder dat ze echt honger hebben. Door alles op te schrijven wordt je jezelf bewuster van de frequentie en wat je eet. Je kunt zo ook meteen kijken of je de weekplanning die je hebt gemaakt ook werkelijk gebruikt.

Hopelijk helpen deze tips je om weer gezond het jaar in te gaan en dit het hele jaar vol te houden.

Fleur Farla

Fleur bewijst dat gezond en lekker eten prima samen gaan. Op Eatly deelt ze haar favoriete recepten en tips.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies