Lekker ontbijt zonder brood

Lekker ontbijt zonder brood

5 ontbijttips zonder brood

Vorig artikel Volgend artikel

Brood als belangrijkste onderdeel van het ontbijt is niet meer voor iedereen zo logisch. Steeds meer mensen willen variatie en kiezen voor producten zonder veel koolhydraten. Omdat niet iedereen meteen weet wat je dan moet eten als ontbijt heb ik een aantal tips en ideeën voor een lekker gezond en koolhydraatarm ontbijt. Mijn 5 ontbijttips zonder brood!

1. Ontbijten met ei

Een ei is een prima begin van de dag. Voedzaam dus je kunt er voor een tijdje tegen. Je kunt eindeloos variëren met een ontbijtje met een ei. Gebakken met wat ontbijtspek. Ja.. dat is vet maar ook vet heb je nodig. Ook lekker met plakjes gebakken tomaat en kastanje champignons. Heb je meteen al wat groenten gegeten. Ook een hard gekookt eitje met zout en peper is prima. Je kunt ze de avond van te voren al koken, ben je zo klaar in de ochtend.

2. Griekse yoghurt

Yoghurt kent iedereen wel, Griekse yoghurt misschien wat minder maar zeker de moeite waard om te proberen. Het is vetter en dikker dan gewone yoghurt maar daardoor ook voller van smaak en je hebt langer een verzadigd gevoel. Het smaakt prima met vers fruit of met wat gehakte noten ( hazelnoten, amandelnoten, paranoten, walnoten en pecannoten ) een beetje lijnzaad en geraspte kokos.

3. Havermout

Tegenwoordig eten steeds meer mensen weer een kommetje havermout. Er zit wel een groot verschil tussen de havermoutpap die je kant-en-klaar in de supermarkt kunt kopen of de variant die je zelf heel gemakkelijk kunt maken. Mijn favoriet… havermout gekookt in amandelmelk met een beetje kaneel en als het klaar is gedroogde dadels kleingesneden erdoor heen. Beetje noten er bij en je kunt tot 12 uur door.

4. Rookkaascrackers

De eerste keer dat ik las dat er crackers gemaakt kunnen worden van rookkaas was ik benieuwd hoe dat zou zijn. En eerlijk gezegd ik vind ze erg lekker. Een plakje rookkaas tussen een dubbelgevouwen bakpapiertje ( als de kaas spettert zit je hele magnetron onder ). Een minuutje in de magnetron en de cracker is klaar. Met een beetje roomboter en een gekookt eitje is het een lekker hartig ontbijt. Het enige nadeel is dat je keuken flink ruikt naar kaas.

5. Smoothie

Een blender is een ideaal apparaat in de keuken. Je kunt er van alles in doen zonder veel voorbereiding. Yoghurt en wat fruit b.v banaan en vers geperste jus d’orange. Belangrijk dat je zorgt dat er ook vezels in de smoothie komen. Zeker als je fruit gebruikt. Dus doe de velletjes die achterblijven na het persen erbij, of voeg een handje havermout toe of een handje noten. Dat geeft een heerlijke smaak en je hebt ook meteen meer bite. Je kunt ook een groene smoothie maken met b.v. spinazie, komkommer en wat kwark en limoensap. Is misschien even wennen maar er zijn zoveel variaties te bedenken met groenten en fruit dat je ontbijt er elke dag anders uit kan zien.

Genoeg ideeën om lekker te ontbijten zonder brood. Het zijn een paar tips waarmee je eindeloos kunt variëren.

Fleur Farla

Fleur bewijst dat gezond en lekker eten prima samen gaan. Op Eatly deelt ze haar favoriete recepten en tips.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies